Anpassad efter din applikation

Vanligtvis styrs bromsen av en bromsstyrning som är installerad antingen i motorns terminalbox eller i styrskåpet. Du kan välja ur ett brett utbud av bromsstyrningar. Utöver olika anslutningsspänningar finns det även bromsstyrningar för specifika applikationskrav tillgängliga:

  • Med accelerationsfunktion för hög switchfrekvens (genom att använda det patenterade tvåspolssystemet, t.ex. BGE../BME../BSG..)
  • Med snabb avstängningsfunktion för hög stoppnoggrannhet (med integrerade eller extra höghastighetsreläer, t.ex. BMP../BSR../BUR..)
  • Med integrerad uppvärmningsfunktion (BMH..)
  • Med extra DC 24 V styringångar för PLC eller omformare (t.ex. BMK.. eller BMV..)
  • Som säkerhetsrelaterad komponent för funktionellt säker avbrott av energiförsörjningen till bromsen (BST..)

Bromsar upp till BE2 kan också levereras för drift med en extern DC-spänningskälla utan ytterligare bromsstyrning, om kunden så önskar.

Särskilt korta svarstider vid påslag

BE.. bromsar är utrustade med det tvåspoliga systemet som är patenterat av SEW‑EURODRIVE. Vid användning av speciella bromsstyrsystem från SEW‑EURODRIVE med accelerationsfunktion ser bromsstyrningen till att endast accelerationsolenoiden är påslagen först, följt av hållsolenoiden (hela solenoiden). Den kraftfulla impuls-magnetiseringen (hög accelerationsström) från accelerationsolenoiden resulterar i en mycket kort svarstid, särskilt för stora bromsar, utan att nå mättnadsgränsen. Bromsbeläggets bärare rör sig mycket snabbt och motorn startar med nästan inga bromsförluster.

Särskilt kort svarstid vid avstängning

Svartiden för tillämpningen av bromsen beror också på hur snabbt energin som lagras i bromsspolen dissiperas när strömförsörjningen stängs av. En frihjulsdiod används för att dissipera energin för en "avstängning i AC-kretsen". Strömmen minskar med en exponentiell hastighet. Strömmen dissiperas mycket snabbare via en varistor när DC- och AC-kretsarna avbryts samtidigt med bromsspolens DC-krets. Svartiden minskas avsevärt. Konventionellt implementeras avstängningen i DC- och AC-kretsarna med hjälp av en extra kontakt på bromsens kontaktor (lämplig för en induktiv belastning). Under vissa förhållanden kan du använda SR.E elektroniska strömreläer eller UR.E spänningsreläer för att avbryta DC-kretsen, se avsnittet nedan.

Styrskåpsinstallation av BM..

Husen för BMS, BME, BMP, BMV och BMK är liknande. Matningsspänningen och hjälp- eller styrplintarna ansluts till plintarna 1-4, plintarna 13-15 är de tre matningsledningarna till BE-bromsen.

Följande tabeller visar tekniska data för bromsstyrsystem för montering i motoranslutningsboxen och i styrskåpet. De olika höljena har olika färger (= färgkod) för att göra dem lättare att urskilja.

Bromsstyrsystem

... I uttagslådan

Typ Funktion Spänning Hållström
IHmax
A
Typ Publikationsnummer Färgkod
BG Halvvågslikriktare AC 230 – 575 V 1.4 BG 1.4 827 881 4 Svart
AC 150 – 500 V 1.5 BG 1.5 825 384 6 Svart
AC 24 – 500 V 3.0 BG 3 825 386 2 Brun
BGE Envägslikriktare med elektronisk omkoppling AC 230 – 575 V 1.4 BGE 1.4 827 882 2 Röd
AC 150 – 500 V 1.5 BGE 1.5 825 385 4 Röd
AC 42 – 150 V 3.0 BGE 3 825 387 0 Blå
BSR Halvvågslikriktare + strömrelä för avstängning i DC-kretsen AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + SR 11
825 385 4
826 761 8

Röd
-
1.0 BGE 1.5 + SR 15
825 385 4
826 762 6

Röd
-
1.0 BGE 1.5 + SR 19
825 385 4
826 246 2

Röd
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3 + SR11
825 387 0
826 761 8

Blå
-
1.0 BGE 3 + SR15
825 387 0
826 762 6

Blå
-
1.0 BGE 3 + SR19
825 387 0
826 246 2

Blå
-
BUR Halvvågslikriktare + spänningsrelä för avstängning i DC-kretsen AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + UR 15
825 385 4
826 759 6

Röd
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3
+ UR 11

825 387 0
826 758 8

Blå
-
BS Varistorskyddskrets DC 24 V 5.0 BS24 826 763 4 Ljusblå
BSG Elektronisk omkoppling DC 24 V 5.0 BSG 825 459 1 Vit
BMP Envägslikriktare med elektronisk koppling, integrerat spänningsrelä för frånkoppling i DC-kretsen AC 230 – 575 V 2.8 2.8 2.8 -

... i styrskåpet

Typ Funktion Spänning Hållström
IHmax
A
Typ Publikationsnummer Färgkod
BMS Envägslikriktare som BG AC 230 – 575 V 1.4 BMS 1.4 829 830 0 Svart
AC 150 – 500 V 1.5 BMS 1.5 825 802 3 Svart
AC 42 – 150 V 3.0 BMS 3 825 803 1 Brun
BME Envägslikriktare med elektronisk omkoppling som BGE AC 230 – 575 V 1.4 BME 1.4 829 831 9 Röd
AC 150 – 500 V 1.5 BME 1.5 825 722 1 Röd
AC 42 – 150 V 3.0 BME 3 825 723 X Blå
BMH Envägslikriktare med elektronisk koppling och värmefunktion AC 230 – 575 V 1.4 BMH 1.4 829 834 3 Grön
AC 150 – 500 V 1.5 BMH 1.5 825 818 X Grön
AC 42 – 150 V 3.0 BMH 3 825 819 8 Gul
BMP Envägslikriktare med elektronisk koppling, integrerat spänningsrelä för avstängning i DC-kretsen AC 230 – 575 V 1.4 BMP 1.4 829 832 7 Vit
AC 150 – 500 V 1.5 BMP 1.5 825 685 3 Vit
AC 42 – 150 V 3.0 BMP 3 826 566 6 Ljusblå
AC 230 – 575 V 2.8 BMP 3.1 829 507 7 -
BMK Envägslikriktare med elektronisk omkoppling, 24 V DC styringång och avstängning i DC-kretsen AC 230 – 575 V 1.4 BMK 1.4 829 883 5 Azure
AC 150 – 500 V 1.5 BMK 1.5 826 463 5 Azure
AC 42 – 150 V 3.0 BMK 3 826 567 4 Ljusröd
BMV Bromsstyrenhet med elektronisk koppling, DC 24 V styringång och snabb avstängning DC 24 V 5.0 BMV 5 1 300 006 3 Vit
BST Säkerhetsrelaterad bromsstyrning med elektronisk koppling och mellankretsförsörjning AC 460 0.6 BST 0.6S 08299714 -
AC 400 0.7 BST 0.7S 13000772 -
AC 230 1.2 BST 1.2S 13001337 -
Kontaktformulär SEW-EURODRIVE Globalt SEW-EURODRIVE Sverige