Vanligtvis styrs bromsen av en bromsstyrning som är installerad antingen i motorns terminalbox eller i styrskåpet. Du kan välja ur ett brett utbud av bromsstyrningar. Utöver olika anslutningsspänningar finns det även bromsstyrningar för specifika applikationskrav tillgängliga:
Bromsar upp till BE2 kan också levereras för drift med en extern DC-spänningskälla utan ytterligare bromsstyrning, om kunden så önskar.
BE.. bromsar är utrustade med det tvåspoliga systemet som är patenterat av SEW‑EURODRIVE. Vid användning av speciella bromsstyrsystem från SEW‑EURODRIVE med accelerationsfunktion ser bromsstyrningen till att endast accelerationsolenoiden är påslagen först, följt av hållsolenoiden (hela solenoiden). Den kraftfulla impuls-magnetiseringen (hög accelerationsström) från accelerationsolenoiden resulterar i en mycket kort svarstid, särskilt för stora bromsar, utan att nå mättnadsgränsen. Bromsbeläggets bärare rör sig mycket snabbt och motorn startar med nästan inga bromsförluster.
Svartiden för tillämpningen av bromsen beror också på hur snabbt energin som lagras i bromsspolen dissiperas när strömförsörjningen stängs av. En frihjulsdiod används för att dissipera energin för en "avstängning i AC-kretsen". Strömmen minskar med en exponentiell hastighet. Strömmen dissiperas mycket snabbare via en varistor när DC- och AC-kretsarna avbryts samtidigt med bromsspolens DC-krets. Svartiden minskas avsevärt. Konventionellt implementeras avstängningen i DC- och AC-kretsarna med hjälp av en extra kontakt på bromsens kontaktor (lämplig för en induktiv belastning). Under vissa förhållanden kan du använda SR.E elektroniska strömreläer eller UR.E spänningsreläer för att avbryta DC-kretsen, se avsnittet nedan.
Husen för BMS, BME, BMP, BMV och BMK är liknande. Matningsspänningen och hjälp- eller styrplintarna ansluts till plintarna 1-4, plintarna 13-15 är de tre matningsledningarna till BE-bromsen.
Följande tabeller visar tekniska data för bromsstyrsystem för montering i motoranslutningsboxen och i styrskåpet. De olika höljena har olika färger (= färgkod) för att göra dem lättare att urskilja.
Typ | Funktion | Spänning | Hållström IHmax A | Typ | Publikationsnummer | Färgkod |
BG | Halvvågslikriktare | AC 230 – 575 V | 1.4 | BG 1.4 | 827 881 4 | Svart |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BG 1.5 | 825 384 6 | Svart | ||
AC 24 – 500 V | 3.0 | BG 3 | 825 386 2 | Brun | ||
BGE | Envägslikriktare med elektronisk omkoppling | AC 230 – 575 V | 1.4 | BGE 1.4 | 827 882 2 | Röd |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BGE 1.5 | 825 385 4 | Röd | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BGE 3 | 825 387 0 | Blå | ||
BSR | Halvvågslikriktare + strömrelä för avstängning i DC-kretsen | AC 150 – 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + SR 11 | 825 385 4 826 761 8 | Röd - |
1.0 | BGE 1.5 + SR 15 | 825 385 4 826 762 6 | Röd - | |||
1.0 | BGE 1.5 + SR 19 | 825 385 4 826 246 2 | Röd - | |||
AC 42 – 150 V | 1.0 | BGE 3 + SR11 | 825 387 0 826 761 8 | Blå - | ||
1.0 | BGE 3 + SR15 | 825 387 0 826 762 6 | Blå - | |||
1.0 | BGE 3 + SR19 | 825 387 0 826 246 2 | Blå - | |||
BUR | Halvvågslikriktare + spänningsrelä för avstängning i DC-kretsen | AC 150 – 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + UR 15 | 825 385 4 826 759 6 | Röd - |
AC 42 – 150 V | 1.0 | BGE 3 + UR 11 | 825 387 0 826 758 8 | Blå - | ||
BS | Varistorskyddskrets | DC 24 V | 5.0 | BS24 | 826 763 4 | Ljusblå |
BSG | Elektronisk omkoppling | DC 24 V | 5.0 | BSG | 825 459 1 | Vit |
BMP | Envägslikriktare med elektronisk koppling, integrerat spänningsrelä för frånkoppling i DC-kretsen | AC 230 – 575 V | 2.8 | 2.8 | 2.8 | - |
Typ | Funktion | Spänning | Hållström IHmax A | Typ | Publikationsnummer | Färgkod |
BMS | Envägslikriktare som BG | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMS 1.4 | 829 830 0 | Svart |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMS 1.5 | 825 802 3 | Svart | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMS 3 | 825 803 1 | Brun | ||
BME | Envägslikriktare med elektronisk omkoppling som BGE | AC 230 – 575 V | 1.4 | BME 1.4 | 829 831 9 | Röd |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BME 1.5 | 825 722 1 | Röd | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BME 3 | 825 723 X | Blå | ||
BMH | Envägslikriktare med elektronisk koppling och värmefunktion | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMH 1.4 | 829 834 3 | Grön |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMH 1.5 | 825 818 X | Grön | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMH 3 | 825 819 8 | Gul | ||
BMP | Envägslikriktare med elektronisk koppling, integrerat spänningsrelä för avstängning i DC-kretsen | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMP 1.4 | 829 832 7 | Vit |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMP 1.5 | 825 685 3 | Vit | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMP 3 | 826 566 6 | Ljusblå | ||
AC 230 – 575 V | 2.8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | - | ||
BMK | Envägslikriktare med elektronisk omkoppling, 24 V DC styringång och avstängning i DC-kretsen | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMK 1.4 | 829 883 5 | Azure |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMK 1.5 | 826 463 5 | Azure | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMK 3 | 826 567 4 | Ljusröd | ||
BMV | Bromsstyrenhet med elektronisk koppling, DC 24 V styringång och snabb avstängning | DC 24 V | 5.0 | BMV 5 | 1 300 006 3 | Vit |
BST | Säkerhetsrelaterad bromsstyrning med elektronisk koppling och mellankretsförsörjning | AC 460 | 0.6 | BST 0.6S | 08299714 | - |
AC 400 | 0.7 | BST 0.7S | 13000772 | - | ||
AC 230 | 1.2 | BST 1.2S | 13001337 | - |