• Våra experter kan din bransch och vet vilka krav som gäller.
  • Vårt globala nätverk ser till att vi finns där närhelst du behöver oss..
  • Vi har kunskapen och verktygen för att ge optimalt stöd och råd.
Kontakta oss nu
Fördelar

Kompakt konstruktion
Vikt och motorlängd minskas tack vare den speciella konstruktionen

Stort utbud av alternativ
Tillåter anpassade kombinationer av motorer och bromsar

Diagnosenhet för funktion och slitageövervakning (tillval)
Med kontaktlös, kontinuerlig information om varje broms status avseende funktion och slitage

Funktionell säkerhet (tillval)
Med certifiering enligt EN ISO 13849-1. För området scenteknik är kraven i DIN 56950-1 uppfyllda.

Hitta rätt broms för dig med vårt modulära bromssystem

Vår mekaniska broms är en DC-manövrerad elektromagnetisk skivbroms med elektriskt frisläppning och appliceras med fjäderkraft. Bromsen aktiveras när spänningsförsörjningen avbryts. Den uppfyller de grundläggande säkerhetskraven.

Bromsen kan också lossas mekaniskt om den är utrustad med en manuell bromsfrigöring. Den mekaniska frigöringen aktiveras av en handspak som återställs automatiskt eller genom en justerbar ställskruv. Bromsen styrs av en bromsstyrning som är installerad i antingen motoranslutningslådan eller manöverskåpet.

Variationen i vår modulära bromsdesign innebär att du kan välja mellan upp till 3 olika bromsstorlekar för installation på den motor som krävs. Dessutom kan bromsmomentet också varieras genom att använda olika fjäderpaket. Den resulterande mängden bromsmoment säkerställer också att lösningen uppfyller dina krav.

Du kan också från vårt modulbromssystem välja säkerhetsklassade bromsar som överensstämmer med EN ISO 13849-1. Dessa är skräddarsydda för krav inom funktionssäkerhet. Baserat på dina behov förbättrar de ett säkert bromssystem som möjliggör implementeringen av säkerhetsfunktionerna "säker bromsstyrning" och "säker hållbroms.

Vårt modulära bromssystem inkluderar även säkerhetsbromsar som kan användas för horisontell drift upp till PL d och vertikal drift upp till PL c i enlighet med EN ISO 13849-1.

Kontaktformulär SEW-EURODRIVE Globalt SEW-EURODRIVE Sverige

Vår DR ..-motorserie kan kombineras med den perfekta BE .. -bromsen för att matcha dina krav på bromsmoment eller bromsarbete. Dessutom har bromsar monterade på motorer större än storlek 90 ytterligare en speciell funktion. Bromsen själv är monterad på en friktionsplatta, som bara behöver fästas på ändskyddet. Det gör att du kan byta ut enheten till en större eller mindre broms utan att behöva öppna, ta bort eller byta motor.

Våra bromsar kan också frisläppas mekaniskt när de är utrustade med en manuell bromsfrigöring. Det finns två alternativ för manuell frigöring av bromsen:

  1. För manuell bromsfrigöring med automatisk återkopplingsfunktion (..HR); en handspak ingår i leveransen.
  2. För manuell bromsfrigöring av låstyp (..HF) ingår en ställskruv i leveransen.

Du kan välja mellan en rad olika bromsstyrningar för styrning av skivbromsar med DC-spole, baserat på kraven och driftsförhållandena. Alla bromsstyrningar är som standard utrustade med varistorer för att skydda mot överspänning.

Bromsstyrningarna installeras antingen direkt i anslutningslådan på motorn eller i manöverskåpet. För motorer av värmeklass 180 (H) och explosionssäkra motorer (utom kategorin / 3D) måste styrsystemet installeras i manöverskåpet. De olika höljena för bromslikriktarna har olika färger (= färgkod) för att göra det lättare att urskilja dem.

Bromsstyrning i anslutningslådan

Matningsspänningen för bromsar med AC-anslutning kommer antingen separat eller tas från motorns matningssystem i anslutningslådan. Matningen kan komma från motorns nätspänning endast när motorer med fast varvtal används. Bromsspänningen måste levereras separat för motorer med flera varvtal och för drift med frekvensomformare.

Tänk också på att bromsresponsen blir försenad av motorns restspänning om bromsen matas av motorns nätspänning. Bromsanvändningstiden som anges i de tekniska data för bromsen, vilket är t2l för avstängning i växelströmskretsen, gäller endast när matningen är separat.

Utdrag ur möjliga bromskombinationer

Motortyp Bromstyp Wtot
106 J
Bromsmomentsteg Nm
             
DR..90 BE1 120 5 7 10          
  BE2 165   7 10 14 20      
  BE5 260       14 20 28 40  
DR..100 BE2 165     10 14 20      

BE5 260       14 20 28 40 55
               

Översikt av tekniska data

Bromsfjädrarnas typ och antal bestämmer nivån på bromsmomentet. Om inte annat anges i beställningen, är bromsen utrustad med det maximala bromsmomentet (MBmax) som standard vid beställning som en enda broms. Standardbromsmomentet i den fristående motorn och växelmotorn är beroende av motorns nominella vridmoment och kan avvika från det maximala bromsmomentet. Minskade bromsmoment (MBred) kan väljas i samma bromsstorlek tack vare ytterligare bromsfjäderkombination

Bromstyp MBmax
Nm
Reducerat bromsmoment MBred
Nm
Winsp
106 J
t1 10-3 s t2 10-3 s PB W
BG BGE t2II t2I
BMG02 1.2 0.8         15 28 10 100 25 15
BR03 3.2 2.4 1.6 0.8     200 25 3 30 26 200
BE05 5.0 3.5 2.5 1.8 - - 120 34 15 10 42 32
BE1 10 7.0 5.0 - - - 120 55 10 12 76 32
BE2 20 14 10 7.0 5.0 - 180 73 17 10 68 43
BE5 55 40 28 20 14 - 390 - 37 10 70 49
BE11 110 80 55 40 20 - 640 - 41 15 82 76
BE20 200 150 110 80 55 40 1000 - 57 20 88 100
BE30 300 200 150 100 75 - 1,500 - 60 16 80 130
BE32 600 500 400 300 200 150 1,500 - 60 16 80 130
BE60 600 500 400 300 200   2500   90 25 120 195
BE62 1200 1000 800 600 400   2500   90 25 120 195
BE120 1000 800 600 400 - - 390 - 120 40 130 250
BE122 2000 1600 1200 800 - - 300 - 120 40 130 250

SEW - EURODRIVE-drivenheter kan utrustas med valfria säkerhetsklassade komponenter som bromsar och / eller givare

En integrerad säkerhetsbroms är tydligt märkt med FS-logotypen (t.ex. FS02) på motorns typskylt. Detta möjliggör implementering av säkerhetsfunktioner och utvärdering av deras prestandanivå enligt EN ISO 13849-1.

Säkerhetsfunktioner med våra bromsar

  • SBA (safe brake actuation)
  • SBH (safe brake hold)

Vår statiska och dynamiska bromsdiagnos för styrsystemet MOVI-PLC® finns också som ett komplement till det säkra bromssystemet.

  • Retardation av rörelse, t.ex. drivlinor, roterande bord etc.
  • Fallskydd, t.ex. hissar
  • Positioneringssystem