Kompakt konstruktion
Vikt och motorlängd minskas tack vare den speciella konstruktionen
Stort utbud av alternativ
Tillåter anpassade kombinationer av motorer och bromsar
Diagnosenhet för funktion och slitageövervakning (tillval)
Med kontaktlös, kontinuerlig information om varje broms status avseende funktion och slitage
Funktionell säkerhet (tillval)
Med certifiering enligt EN ISO 13849-1. För området scenteknik är kraven i DIN 56950-1 uppfyllda.
Vår mekaniska broms är en DC-manövrerad elektromagnetisk skivbroms med elektriskt frisläppning och appliceras med fjäderkraft. Bromsen aktiveras när spänningsförsörjningen avbryts. Den uppfyller de grundläggande säkerhetskraven.
Bromsen kan också lossas mekaniskt om den är utrustad med en manuell bromsfrigöring. Den mekaniska frigöringen aktiveras av en handspak som återställs automatiskt eller genom en justerbar ställskruv. Bromsen styrs av en bromsstyrning som är installerad i antingen motoranslutningslådan eller manöverskåpet.
Variationen i vår modulära bromsdesign innebär att du kan välja mellan upp till 3 olika bromsstorlekar för installation på den motor som krävs. Dessutom kan bromsmomentet också varieras genom att använda olika fjäderpaket. Den resulterande mängden bromsmoment säkerställer också att lösningen uppfyller dina krav.
Du kan också från vårt modulbromssystem välja säkerhetsklassade bromsar som överensstämmer med EN ISO 13849-1. Dessa är skräddarsydda för krav inom funktionssäkerhet. Baserat på dina behov förbättrar de ett säkert bromssystem som möjliggör implementeringen av säkerhetsfunktionerna "säker bromsstyrning" och "säker hållbroms.
Vårt modulära bromssystem inkluderar även säkerhetsbromsar som kan användas för horisontell drift upp till PL d och vertikal drift upp till PL c i enlighet med EN ISO 13849-1.
Vår DR ..-motorserie kan kombineras med den perfekta BE .. -bromsen för att matcha dina krav på bromsmoment eller bromsarbete. Dessutom har bromsar monterade på motorer större än storlek 90 ytterligare en speciell funktion. Bromsen själv är monterad på en friktionsplatta, som bara behöver fästas på ändskyddet. Det gör att du kan byta ut enheten till en större eller mindre broms utan att behöva öppna, ta bort eller byta motor.
Våra bromsar kan också frisläppas mekaniskt när de är utrustade med en manuell bromsfrigöring. Det finns två alternativ för manuell frigöring av bromsen:
Du kan välja mellan en rad olika bromsstyrningar för styrning av skivbromsar med DC-spole, baserat på kraven och driftsförhållandena. Alla bromsstyrningar är som standard utrustade med varistorer för att skydda mot överspänning.
Bromsstyrningarna installeras antingen direkt i anslutningslådan på motorn eller i manöverskåpet. För motorer av värmeklass 180 (H) och explosionssäkra motorer (utom kategorin / 3D) måste styrsystemet installeras i manöverskåpet. De olika höljena för bromslikriktarna har olika färger (= färgkod) för att göra det lättare att urskilja dem.
Matningsspänningen för bromsar med AC-anslutning kommer antingen separat eller tas från motorns matningssystem i anslutningslådan. Matningen kan komma från motorns nätspänning endast när motorer med fast varvtal används. Bromsspänningen måste levereras separat för motorer med flera varvtal och för drift med frekvensomformare.
Tänk också på att bromsresponsen blir försenad av motorns restspänning om bromsen matas av motorns nätspänning. Bromsanvändningstiden som anges i de tekniska data för bromsen, vilket är t2l för avstängning i växelströmskretsen, gäller endast när matningen är separat.
Motortyp | Bromstyp | Wtot 106 J | Bromsmomentsteg Nm | |||||||
… | … | … | … | |||||||
DR..90 | BE1 | 120 | 5 | 7 | 10 | |||||
BE2 | 165 | 7 | 10 | 14 | 20 | |||||
BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | |||||
DR..100 | BE2 | 165 | 10 | 14 | 20 | |||||
| BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | 55 | |||
… | … | … |
Bromsfjädrarnas typ och antal bestämmer nivån på bromsmomentet. Om inte annat anges i beställningen, är bromsen utrustad med det maximala bromsmomentet (MBmax) som standard vid beställning som en enda broms. Standardbromsmomentet i den fristående motorn och växelmotorn är beroende av motorns nominella vridmoment och kan avvika från det maximala bromsmomentet. Minskade bromsmoment (MBred) kan väljas i samma bromsstorlek tack vare ytterligare bromsfjäderkombination
Bromstyp | MBmax Nm | Reducerat bromsmoment MBred Nm | Winsp 106 J | t1 10-3 s | t2 10-3 s | PB W | ||||||
BG | BGE | t2II | t2I | |||||||||
BMG02 | 1.2 | 0.8 | 15 | 28 | 10 | 100 | 25 | 15 | ||||
BR03 | 3.2 | 2.4 | 1.6 | 0.8 | 200 | 25 | 3 | 30 | 26 | 200 | ||
BE05 | 5.0 | 3.5 | 2.5 | 1.8 | - | - | 120 | 34 | 15 | 10 | 42 | 32 |
BE1 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | - | - | 120 | 55 | 10 | 12 | 76 | 32 |
BE2 | 20 | 14 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | 180 | 73 | 17 | 10 | 68 | 43 |
BE5 | 55 | 40 | 28 | 20 | 14 | - | 390 | - | 37 | 10 | 70 | 49 |
BE11 | 110 | 80 | 55 | 40 | 20 | - | 640 | - | 41 | 15 | 82 | 76 |
BE20 | 200 | 150 | 110 | 80 | 55 | 40 | 1000 | - | 57 | 20 | 88 | 100 |
BE30 | 300 | 200 | 150 | 100 | 75 | - | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE32 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 150 | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE60 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE62 | 1200 | 1000 | 800 | 600 | 400 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE120 | 1000 | 800 | 600 | 400 | - | - | 390 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
BE122 | 2000 | 1600 | 1200 | 800 | - | - | 300 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
SEW - EURODRIVE-drivenheter kan utrustas med valfria säkerhetsklassade komponenter som bromsar och / eller givare
En integrerad säkerhetsbroms är tydligt märkt med FS-logotypen (t.ex. FS02) på motorns typskylt. Detta möjliggör implementering av säkerhetsfunktioner och utvärdering av deras prestandanivå enligt EN ISO 13849-1.
Säkerhetsfunktioner med våra bromsar
Vår statiska och dynamiska bromsdiagnos för styrsystemet MOVI-PLC® finns också som ett komplement till det säkra bromssystemet.