• Våra experter kan din bransch och vet vilka krav som gäller.
  • Tack vare vårt globala nätverk är det enkelt att nå oss.
  • Vi har kunskapen och verktygen för optimal rådgivning.
Kontakta oss nu
Fördelar

Kort konstruktion
som ger en lätt enhet med kort motorlängd.

Stort utbud av alternativ
Medger anpassade kombinationer av motorer och bromsar

Diagnosenhet för funktions- och slitageövervakning (tillval)
som arbetar beröringsfritt och ger löpande information om slitage hos alla bromsar.

Funktionell säkerhet (tillval)
genom certifiering enligt EN ISO 13849-1. För händelseteknologi uppfylls kraven i DIN 56950-1.

Hitta rätt broms för dig med vårt modulära bromssystem

Dubbelskivbroms: ny komponent i ett säkert bromssystem

En vanlig lösning för att omsätta ett säkert bromssystem i industrimiljöer eller för underhållningsteknik är att använda 2 parallella motorer med separata bromsar – säkert med tar mycket plats och blir dyrt.

SEW-EURODRIVE erbjuder nu ett nytt alternativ med sina moderna dubbelskivbromsar BF../BT.., ett säkert bromssystem med 2 redundanta delbromsar på en motor. Båda utförandena av dubbelskivbromsen uppfyller den högsta prestandanivån e (PL e) i industriella anläggningar och i tillämpningar för underhållningsteknik, t.ex. på teatrar.

Dubbelskivbromsens fördelar: tar liten plats, enkel att installera och prisvärd. Sammansatt som ett säkert bromssystem får man helt nya möjligheter för funktionell säkerhet för människa och maskin.

Kontaktformulär SEW-EURODRIVE Globalt SEW-EURODRIVE Sverige

Vår DR..-motorserie kan kombineras med den idealiska BE..-bromsen för att matcha dina krav på bromsmoment eller bromsarbete. Dessutom har bromsar monterade på motorer större än storlek 90 en extra specialfunktion. Själva bromsen är monterad på en friktionsplatta, som endast behöver fästas på ändskölden. Det gör att du kan ersätta enheten med en större eller mindre broms utan att behöva öppna, ta bort eller byta motor.

Våra bromsar kan även lossas mekaniskt när de är utrustade med manuell bromsfrigöring. Två alternativ finns tillgängliga för manuell bromslossning:

Du kan välja från en rad bromskontroller för att styra skivbromsar med en DC-spole, baserat på kraven och driftsförhållandena. Alla bromsreglage är som standard utrustade med varistorer för att skydda mot överspänning.

Bromskontrollerna installeras antingen direkt i kopplingslådan på motorn eller i kopplingsskåpet. För motorer av termisk klass 180 (H) och explosionssäkra motorer (förutom kategorin /3D) måste styrsystemet installeras i kopplingsskåpet. De olika husen till bromslikriktarna har olika färger (= färgkod) för att göra dem lättare att urskilja.

Bromskontroll i ledningsutrymmet

Matningsspänningen för bromsar med AC-anslutning levereras antingen separat eller tas från motorns matningssystem i ledningsutrymmet. Matningen kan komma från motorns nätspänning endast när motorer med fast hastighet används. Matningsspänningen för bromsen måste matas separat med flerhastighetsmotorer och för drift med frekvensomriktare.

Tänk dessutom på att bromsresponsen fördröjs av motorns restspänning om bromsen drivs av motorns nätspänning. Bromsansättningstiden som anges i tekniska data för bromsen, som är t2l för avstängning i AC-kretsen, gäller endast när matningen är separat.

Utdrag ur bromskombinationsalternativen

Motortyp Bromstyp Wtot
106 J
Gradering av bromsmoment
Nm
             
DR..90 BE1 120 5 7 10          
  BE2 165   7 10 14 20      
  BE5 260       14 20 28 40  
DR..100 BE2 165     10 14 20      

BE5 260       14 20 28 40 55
               

Översikt över tekniska data

Typen och antalet bromsfjädrar som används bestämmer nivån på bromsmomentet. Om inget annat anges i beställningen är bromsen utrustad med maximalt bromsmoment (MBmax) som standard vid beställning som enkelbroms. Standardbromsmomentet i den fristående motorn och växelmotorn är beroende av motorns nominella vridmoment och kan avvika från det maximala bromsmomentet. Reducerade bromsmoment (MBred) kan väljas i samma bromsstorlek tack vare ytterligare bromsfjäderkombinationer.

Bromstyp MBmax
Nm
Minskade bromsmoment MBred
Nm
Winsp
106 J
t1 10-3 s t2 10-3 s PB W
BG BGE t2II t2I
BMG02 1.2 0.8         15 28 10 100 25 15
BR03 3.2 2.4 1.6 0.8     200 25 3 30 26 200
BE05 5.0 3.5 2.5 1.8 - - 120 34 15 10 42 32
BE1 10 7.0 5.0 - - - 120 55 10 12 76 32
BE2 20 14 10 7.0 5.0 - 180 73 17 10 68 43
BE5 55 40 28 20 14 - 390 - 37 10 70 49
BE11 110 80 55 40 20 - 640 - 41 15 82 76
BE20 200 150 110 80 55 40 1000 - 57 20 88 100
BE30 300 200 150 100 75 - 1,500 - 60 16 80 130
BE32 600 500 400 300 200 150 1,500 - 60 16 80 130
BE60 600 500 400 300 200   2500   90 25 120 195
BE62 1200 1000 800 600 400   2500   90 25 120 195
BE120 1000 800 600 400 - - 390 - 120 40 130 250
BE122 2000 1600 1200 800 - - 300 - 120 40 130 250

MBmax = maximalt bromsmoment

Bromskontrollsystem...

Följande tabeller visar tekniska data för bromsstyrsystem för montering i motoranslutningsboxen och i styrskåpet. De olika höljena har olika färger (= färgkod) för att göra dem lättare att urskilja.

... I uttagslådan

Typ Funktion Spänning Strömhållare
IHmax
A
Typ Publikationsnummer Färgkod
BG Halvvågslikriktare AC 230 – 575 V 1.4 BG 1.4 827 881 4 Svart
AC 150 – 500 V 1.5 BG 1.5 825 384 6 Svart
AC 24 – 500 V 3.0 BG 3 825 386 2 Brun
BGE Envägslikriktare med elektronisk omkoppling AC 230 – 575 V 1.4 BGE 1.4 827 882 2 Röd
AC 150 – 500 V 1.5 BGE 1.5 825 385 4 Röd
AC 42 – 150 V 3.0 BGE 3 825 387 0 Blå
BSR Halvvågslikriktare + strömrelä för avstängning i DC-kretsen AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + SR 11 825 385 4
826 761 8
Röd
-
1.0 BGE 1.5 + SR 15 825 385 4
826 7621 8
Röd
-
1.0 BGE 1.5
+ SR19
825 385 4
826 246 2
Röd
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3 + SR11 825 387 0
826 761 8
Blå
-
1.0 BGE 3 + SR15 825 387 0
826 762 6
Blå
-
1.0 BGE 3 + SR19 825 387 0
826 246 2
Blå
-
BUR Halvvågslikriktare + spänningsrelä för avstängning i DC-kretsen AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + UR 15 825 385 4
826 759 6
Röd
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3
+ UR 11
825 387 0
826 758 8
Blå
-
BS Varistorskyddskrets DC 24 V 5.0 BS24 826 763 4 Ljusblå
BSG Elektronisk omkoppling DC 24 V 5.0 BSG 825 459 1 Vit
BMP Envägslikriktare med elektronisk omkoppling, integrerat spänningsrelä för frånkoppling i DC-kretsen AC 230 – 575 V 2.8 BMP 3.1 829 507 7 -

... i styrskåpet

Typ Funktion Spänning Strömhållare
IHmax
A
Typ Publikationsnummer Färgkod
BMS One-way rectifier as BG AC 230 – 575 V 1.4 BMS 1.4 829 830 0 Svart
AC 150 – 500 V 1.5 BMS 1.5 825 802 3 Svart
AC 42 – 150 V 3.0 BMS 3 825 803 1 Brun
BME One-way rectifier with electronic switching as BGE AC 230 – 575 V 1.4 BME 1.4 829 831 9 Röd
AC 150 – 500 V 1.5 BME 1.5 825 722 1 Röd
AC 42 – 150 V 3.0 BME 3 825 723 X Blå
BMH One-way rectifier with electronic switching and heating function AC 230 – 575 V 1.4 BMH 1.4 829 834 3 Grön
AC 150 – 500 V 1.5 BMH 1.5 825 818 X Grön
AC 42 – 150 V 3.0 BMH 3 825 819 8 Gul
BMP One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for cut-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 1.4 BMP 1.4 829 832 7 Vit
AC 150 – 500 V 1.5 BMP 1.5 825 685 3 Vit
AC 42 – 150 V 3.0 BMP 3 826 566 6 Ljusblå
AC 230 – 575 V 2.8 BMP 3.1 829 507 7 -
BMK One-way rectifier with electronic switching, 24 VDCcontrol input and cut-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 1.4 BMK 1.4 829 883 5 Ljusblå
AC 150 – 500 V 1.5 BMK 1.5 826 463 5 Ljusblå
AC 42 – 150 V 3.0 BMK 3 826 567 4 Ljusröd
BMV Brake control unit with electronic switching, DC24 Vcontrol input and fast cut-off DC 24 V 5.0 BMV 5 1 300 006 3 Vit
BST Safety-related brake control with electronic switching and DC link supply AC 460 0.6 BST 0.6S 08299714 -
AC 400 0.7 BST 0.7S 13000772 -
AC 230 1.2 BST 1.2S 13001337 -

Drivenheter från SEW-EURODRIVE kan som tillval utrustas med säkra komponenter som broms och/eller givare.

En integrerad säker broms är märkt på motorns typskylt med en FS-logotyp, t.ex. FS02. Den används för att realisera säkerhetsfunktioner och bedömning av deras säkerhetsnivå i enlighet med EN ISO 13849-1.

Bromsarnas säkerhetsfunktioner

  • SBA (säkerbromsning)
  • SBH (säkert stopp)

Som komplement till säkert bromssystem kan vår statiska och dynamiska bromsdiagnos för styrenheten MOVI-PLC® användas.

  • Bromsning av rörelser, t.ex. transportörer, vridbord etc.
  • Fallskydd, t.ex. lyftanordningar
  • Positioneringsdrivenheter

Översikt över funktioner

BF.. dubbel skivbroms BT.. dubbel skivbroms
Designad för applikationer i en industriell miljö Designad för applikationer inom evenemangstekniksektorn
Valfritt utformad som en säker dubbel skivbroms för användning i "funktionell säkerhet" enligt EN ISO 13849-1 Alltid utformad som en säker dubbel skivbroms för användning i "funktionell säkerhet" enligt EN ISO 13849-1
Kompletterar ett säkert bromssystem upp till maximal prestandanivå e Kompletterar ett säkert bromssystem upp till maximal prestandanivå e
  Utrustad och certifierad enligt DIN 56950-1 för evenemangsteknik
  Exceptionellt tyst tack vare speciella dämpningsfunktioner

Bromsalternativ

Utöver den manuella bromslösningen HR med automatisk återaktiveringsfunktion som kan användas för att släppa båda bromsarna i den dubbla skivbromsen samtidigt, finns nu också ett nytt HT-alternativ för manuell bromslösning tillgängligt. Förutom grundfunktionen hos HR-alternativet inkluderar det en särskild mekanisk komponent på den manuella frisläppningsarmen. Detta gör det möjligt att släppa antingen en av de individuella bromsarna eller båda bromsarna samtidigt. Dubbla skivbromsar finns tillgängliga från augusti 2015 i storlekarna BF11/BT11, BF20/BT20 och BF30/BT30 och med en nominell bromsmoment från 2 x 20 Nm upp till 2 x 300 Nm.

Speciella funktioner:

Sensorsystemet ger kontinuerlig och helt kontaktlös funktion och slitageövervakning för varje individuell broms. Det visar bromsskiftets status, övervakar det tillåtna slitage och mäter kontinuerligt den aktuella arbetsluftgapet.

BF.. Fjäderbelastad dubbel skivbroms med storleksspecifikation för industriella applikationer
BT.. Fjäderbelastad dubbel skivbroms med storleksspecifikation för teaterapplikationer

Ditt val av broms – möjliga bromskombinationer

Motortyp Bromstyp Winsp
106 J
Gradering av bromsmoment
Nm
DR.112/132
BF11
BT11
2x285
2x190
2x20 2x28 2x40 2x55 2x80 2x110      
DR.160 BF20
BT20
2x445
2x300
      2x55 2x80 2x110 2x150 2x200  
DR.180 BF30
BT30
2x670
2x450
        2x75 2x100 2x150 2x200 2x300

Den dubbla skivbromsen kan användas i industriella applikationer med eller utan "funktionell säkerhet". Den extremt tysta BT..-designen med "funktionell säkerhet", som uppfyller alla specifika krav i evenemangsteknikstandarder, är tillgänglig för evenemangsteknologiska tillämpningar (som på teater).

  • BF.. säkerhetsklassad dubbel skivbroms (FS02) upp till PL e i enlighet med EN ISO 13849-1
  • BT.. säkerhetsklassad broms (FS02) upp till PL e i enlighet med EN ISO 13849-1 och DIN 56950-1
  • Statisk och dynamisk bromsdiagnostik för SEW-styrenheter (MOVI-PLC®/CCU) som komplement till bromsen
  • BST säker bromsmodul för säker bromsstyrning (SBC säkerhetsfunktion) upp till PL d i enlighet med EN ISO 13849-1
  • Industriella tillämpningar
  • Evenemangsteknologiapplikationer