Kort konstruktion
som ger en lätt enhet med kort motorlängd.
Stort utbud av alternativ
Medger anpassade kombinationer av motorer och bromsar
Diagnosenhet för funktions- och slitageövervakning (tillval)
som arbetar beröringsfritt och ger löpande information om slitage hos alla bromsar.
Funktionell säkerhet (tillval)
genom certifiering enligt EN ISO 13849-1. För händelseteknologi uppfylls kraven i DIN 56950-1.
En vanlig lösning för att omsätta ett säkert bromssystem i industrimiljöer eller för underhållningsteknik är att använda 2 parallella motorer med separata bromsar – säkert med tar mycket plats och blir dyrt.
SEW-EURODRIVE erbjuder nu ett nytt alternativ med sina moderna dubbelskivbromsar BF../BT.., ett säkert bromssystem med 2 redundanta delbromsar på en motor. Båda utförandena av dubbelskivbromsen uppfyller den högsta prestandanivån e (PL e) i industriella anläggningar och i tillämpningar för underhållningsteknik, t.ex. på teatrar.
Dubbelskivbromsens fördelar: tar liten plats, enkel att installera och prisvärd. Sammansatt som ett säkert bromssystem får man helt nya möjligheter för funktionell säkerhet för människa och maskin.
Vår DR..-motorserie kan kombineras med den idealiska BE..-bromsen för att matcha dina krav på bromsmoment eller bromsarbete. Dessutom har bromsar monterade på motorer större än storlek 90 en extra specialfunktion. Själva bromsen är monterad på en friktionsplatta, som endast behöver fästas på ändskölden. Det gör att du kan ersätta enheten med en större eller mindre broms utan att behöva öppna, ta bort eller byta motor.
Våra bromsar kan även lossas mekaniskt när de är utrustade med manuell bromsfrigöring. Två alternativ finns tillgängliga för manuell bromslossning:
Du kan välja från en rad bromskontroller för att styra skivbromsar med en DC-spole, baserat på kraven och driftsförhållandena. Alla bromsreglage är som standard utrustade med varistorer för att skydda mot överspänning.
Bromskontrollerna installeras antingen direkt i kopplingslådan på motorn eller i kopplingsskåpet. För motorer av termisk klass 180 (H) och explosionssäkra motorer (förutom kategorin /3D) måste styrsystemet installeras i kopplingsskåpet. De olika husen till bromslikriktarna har olika färger (= färgkod) för att göra dem lättare att urskilja.
Matningsspänningen för bromsar med AC-anslutning levereras antingen separat eller tas från motorns matningssystem i ledningsutrymmet. Matningen kan komma från motorns nätspänning endast när motorer med fast hastighet används. Matningsspänningen för bromsen måste matas separat med flerhastighetsmotorer och för drift med frekvensomriktare.
Tänk dessutom på att bromsresponsen fördröjs av motorns restspänning om bromsen drivs av motorns nätspänning. Bromsansättningstiden som anges i tekniska data för bromsen, som är t2l för avstängning i AC-kretsen, gäller endast när matningen är separat.
Motortyp | Bromstyp | Wtot 106 J | Gradering av bromsmoment Nm | |||||||
… | … | … | … | |||||||
DR..90 | BE1 | 120 | 5 | 7 | 10 | |||||
BE2 | 165 | 7 | 10 | 14 | 20 | |||||
BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | |||||
DR..100 | BE2 | 165 | 10 | 14 | 20 | |||||
| BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | 55 | |||
… | … | … |
Typen och antalet bromsfjädrar som används bestämmer nivån på bromsmomentet. Om inget annat anges i beställningen är bromsen utrustad med maximalt bromsmoment (MBmax) som standard vid beställning som enkelbroms. Standardbromsmomentet i den fristående motorn och växelmotorn är beroende av motorns nominella vridmoment och kan avvika från det maximala bromsmomentet. Reducerade bromsmoment (MBred) kan väljas i samma bromsstorlek tack vare ytterligare bromsfjäderkombinationer.
Bromstyp | MBmax Nm | Minskade bromsmoment MBred Nm | Winsp 106 J | t1 10-3 s | t2 10-3 s | PB W | ||||||
BG | BGE | t2II | t2I | |||||||||
BMG02 | 1.2 | 0.8 | 15 | 28 | 10 | 100 | 25 | 15 | ||||
BR03 | 3.2 | 2.4 | 1.6 | 0.8 | 200 | 25 | 3 | 30 | 26 | 200 | ||
BE05 | 5.0 | 3.5 | 2.5 | 1.8 | - | - | 120 | 34 | 15 | 10 | 42 | 32 |
BE1 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | - | - | 120 | 55 | 10 | 12 | 76 | 32 |
BE2 | 20 | 14 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | 180 | 73 | 17 | 10 | 68 | 43 |
BE5 | 55 | 40 | 28 | 20 | 14 | - | 390 | - | 37 | 10 | 70 | 49 |
BE11 | 110 | 80 | 55 | 40 | 20 | - | 640 | - | 41 | 15 | 82 | 76 |
BE20 | 200 | 150 | 110 | 80 | 55 | 40 | 1000 | - | 57 | 20 | 88 | 100 |
BE30 | 300 | 200 | 150 | 100 | 75 | - | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE32 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 150 | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE60 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE62 | 1200 | 1000 | 800 | 600 | 400 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE120 | 1000 | 800 | 600 | 400 | - | - | 390 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
BE122 | 2000 | 1600 | 1200 | 800 | - | - | 300 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
Följande tabeller visar tekniska data för bromsstyrsystem för montering i motoranslutningsboxen och i styrskåpet. De olika höljena har olika färger (= färgkod) för att göra dem lättare att urskilja.
Typ | Funktion | Spänning | Strömhållare IHmax A | Typ | Publikationsnummer | Färgkod |
BG | Halvvågslikriktare | AC 230 – 575 V | 1.4 | BG 1.4 | 827 881 4 | Svart |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BG 1.5 | 825 384 6 | Svart | ||
AC 24 – 500 V | 3.0 | BG 3 | 825 386 2 | Brun | ||
BGE | Envägslikriktare med elektronisk omkoppling | AC 230 – 575 V | 1.4 | BGE 1.4 | 827 882 2 | Röd |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BGE 1.5 | 825 385 4 | Röd | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BGE 3 | 825 387 0 | Blå | ||
BSR | Halvvågslikriktare + strömrelä för avstängning i DC-kretsen | AC 150 – 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + SR 11 | 825 385 4 826 761 8 | Röd - |
1.0 | BGE 1.5 + SR 15 | 825 385 4 826 7621 8 | Röd - | |||
1.0 | BGE 1.5 + SR19 | 825 385 4 826 246 2 | Röd - | |||
AC 42 – 150 V | 1.0 | BGE 3 + SR11 | 825 387 0 826 761 8 | Blå - | ||
1.0 | BGE 3 + SR15 | 825 387 0 826 762 6 | Blå - | |||
1.0 | BGE 3 + SR19 | 825 387 0 826 246 2 | Blå - | |||
BUR | Halvvågslikriktare + spänningsrelä för avstängning i DC-kretsen | AC 150 – 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + UR 15 | 825 385 4 826 759 6 | Röd - |
AC 42 – 150 V | 1.0 | BGE 3 + UR 11 | 825 387 0 826 758 8 | Blå - | ||
BS | Varistorskyddskrets | DC 24 V | 5.0 | BS24 | 826 763 4 | Ljusblå |
BSG | Elektronisk omkoppling | DC 24 V | 5.0 | BSG | 825 459 1 | Vit |
BMP | Envägslikriktare med elektronisk omkoppling, integrerat spänningsrelä för frånkoppling i DC-kretsen | AC 230 – 575 V | 2.8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | - |
Typ | Funktion | Spänning | Strömhållare IHmax A | Typ | Publikationsnummer | Färgkod |
BMS | One-way rectifier as BG | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMS 1.4 | 829 830 0 | Svart |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMS 1.5 | 825 802 3 | Svart | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMS 3 | 825 803 1 | Brun | ||
BME | One-way rectifier with electronic switching as BGE | AC 230 – 575 V | 1.4 | BME 1.4 | 829 831 9 | Röd |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BME 1.5 | 825 722 1 | Röd | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BME 3 | 825 723 X | Blå | ||
BMH | One-way rectifier with electronic switching and heating function | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMH 1.4 | 829 834 3 | Grön |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMH 1.5 | 825 818 X | Grön | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMH 3 | 825 819 8 | Gul | ||
BMP | One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for cut-off in the DC circuit | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMP 1.4 | 829 832 7 | Vit |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMP 1.5 | 825 685 3 | Vit | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMP 3 | 826 566 6 | Ljusblå | ||
AC 230 – 575 V | 2.8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | - | ||
BMK | One-way rectifier with electronic switching, 24 VDCcontrol input and cut-off in the DC circuit | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMK 1.4 | 829 883 5 | Ljusblå |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMK 1.5 | 826 463 5 | Ljusblå | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMK 3 | 826 567 4 | Ljusröd | ||
BMV | Brake control unit with electronic switching, DC24 Vcontrol input and fast cut-off | DC 24 V | 5.0 | BMV 5 | 1 300 006 3 | Vit |
BST | Safety-related brake control with electronic switching and DC link supply | AC 460 | 0.6 | BST 0.6S | 08299714 | - |
AC 400 | 0.7 | BST 0.7S | 13000772 | - | ||
AC 230 | 1.2 | BST 1.2S | 13001337 | - |
Drivenheter från SEW-EURODRIVE kan som tillval utrustas med säkra komponenter som broms och/eller givare.
En integrerad säker broms är märkt på motorns typskylt med en FS-logotyp, t.ex. FS02. Den används för att realisera säkerhetsfunktioner och bedömning av deras säkerhetsnivå i enlighet med EN ISO 13849-1.
Bromsarnas säkerhetsfunktioner
Som komplement till säkert bromssystem kan vår statiska och dynamiska bromsdiagnos för styrenheten MOVI-PLC® användas.
BF.. dubbel skivbroms | BT.. dubbel skivbroms |
Designad för applikationer i en industriell miljö | Designad för applikationer inom evenemangstekniksektorn |
Valfritt utformad som en säker dubbel skivbroms för användning i "funktionell säkerhet" enligt EN ISO 13849-1 | Alltid utformad som en säker dubbel skivbroms för användning i "funktionell säkerhet" enligt EN ISO 13849-1 |
Kompletterar ett säkert bromssystem upp till maximal prestandanivå e | Kompletterar ett säkert bromssystem upp till maximal prestandanivå e |
Utrustad och certifierad enligt DIN 56950-1 för evenemangsteknik | |
Exceptionellt tyst tack vare speciella dämpningsfunktioner |
Utöver den manuella bromslösningen HR med automatisk återaktiveringsfunktion som kan användas för att släppa båda bromsarna i den dubbla skivbromsen samtidigt, finns nu också ett nytt HT-alternativ för manuell bromslösning tillgängligt. Förutom grundfunktionen hos HR-alternativet inkluderar det en särskild mekanisk komponent på den manuella frisläppningsarmen. Detta gör det möjligt att släppa antingen en av de individuella bromsarna eller båda bromsarna samtidigt. Dubbla skivbromsar finns tillgängliga från augusti 2015 i storlekarna BF11/BT11, BF20/BT20 och BF30/BT30 och med en nominell bromsmoment från 2 x 20 Nm upp till 2 x 300 Nm.
Speciella funktioner:
Sensorsystemet ger kontinuerlig och helt kontaktlös funktion och slitageövervakning för varje individuell broms. Det visar bromsskiftets status, övervakar det tillåtna slitage och mäter kontinuerligt den aktuella arbetsluftgapet.
BF.. | Fjäderbelastad dubbel skivbroms med storleksspecifikation för industriella applikationer |
BT.. | Fjäderbelastad dubbel skivbroms med storleksspecifikation för teaterapplikationer |
Motortyp | Bromstyp | Winsp 106 J | Gradering av bromsmoment Nm | ||||||||
DR.112/132 | BF11 BT11 | 2x285 2x190 | 2x20 | 2x28 | 2x40 | 2x55 | 2x80 | 2x110 | |||
DR.160 | BF20 BT20 | 2x445 2x300 | 2x55 | 2x80 | 2x110 | 2x150 | 2x200 | ||||
DR.180 | BF30 BT30 | 2x670 2x450 | 2x75 | 2x100 | 2x150 | 2x200 | 2x300 |
Den dubbla skivbromsen kan användas i industriella applikationer med eller utan "funktionell säkerhet". Den extremt tysta BT..-designen med "funktionell säkerhet", som uppfyller alla specifika krav i evenemangsteknikstandarder, är tillgänglig för evenemangsteknologiska tillämpningar (som på teater).