• Detaljerad information om din skräddarsydda produkt
  • CAD data och dokumentation för din konfiguration
  • Du får också valmöjligheten att begära en offert eller beställa direkt
Konfigurera produkt nu
Fördelar

Kompakt
0,8 - 2,1 kW nominell effekt och upp till 6,3 kW toppeffekt, helt integrerad, upp till 50 % lättare än konventionella drivsystemslösningar.

Universal
Variantreduktion genom optimal dimensionering baserad på ett brett varvtalsområde och uttalad överbelastningsförmåga upp till 300 % av det nominella vridmomentet.

Effektiv
Verkningsgrad för motorn IE5 enligt IEC TS 60034-30-2 och systemeffektförlust upp till 50 % lägre än IES2 enligt IEC 61800-9-2.

Låg ljudnivå
75 % tystare än kommersiellt tillgängliga trefasmotorer och hygienisk konvektionskyla utan fläkt.

Anslutning
Kraftfull anslutning till alla vanliga kommunikationssystem.

Styrteknik Styrskåpsteknik Decentraliserad drivsystemteknologi Drivteknik

Drivsystem med frekvensomformare integrerad i motorn

Baserat på det modulära automationssystemet MOVI‑C® har vi ytterligare förbättrat vårt drivsystem MOVIGEAR® till din fördel. MOVIGEAR® performance kompletterar befintliga produkter när det gäller funktionalitet och flexibilitet och utökar utbudet av möjliga tillämpningar för vår decentraliserade drivsystemteknik.

Drivsystemet MOVIGEAR® performance består av en decentraliserad frekvensomformare, en permanentmagnetiserad synktonmotor och en växel. Dessa tre kärnkomponenter är placerade i ett enda kompakt pressgjutet aluminiumhölje. MOVIGEAR® performance är därför ett kompakt, färdigt system att använda som på ett tillförlitligt sätt tar kortare tid på sig att hantera stora volymer.

Kontaktformulär SEW-EURODRIVE Globalt SEW-EURODRIVE Sverige

Kompakt design och hög överbelastningskapacitet

Genom att aktivera den här videon överför Youtube data till USA. Mer i vår integritetspolicy.

Tack vare det integrerade digitala gränssnittet, behövs ingen ytterligare installation för överföring av den elektroniska märkskylten och olika givarsignaler mellan motor och frekvensomformare Kommunikation sker via fältbussgränssnitt som PROFINET IO, EtherNet/IPTM och Modbus TCP samt via integrerade, digitala in- och utgångar. Detta gör MOVIGEAR® performance till den perfekta lösningen för dynamiska transportörapplikationer.

Detta nya drivsystem utmärker sig med sin kompakta design och höga överlastkapacitet. Genom att uppfylla kraven för den högsta motorverkningsgradsklassen - IE5 till IEC TS 60034-30-2 - och den maximala systemverkningsgraden enligt IEC 61800-9-2, överträffar MOVIGEAR® performance alla för tillfället befintliga marknadsstandardlösningar

Egenskaper

  • Helt integrerad och kompakt design: Permanentmagnet synkronmotor, växel och omformare kombinerade i en enda mekatronisk drivenhet
  • Universiell monteringsposition /MU (M1, M2, M3, M4, M5, M6): Tryckkompensering av växel/PG
  • Hålaxeldesign:
    • Med kil
    • Med TorqLOC® Monteringssystem för hålaxel
  • Hålaxeldiameter:
    • MGF..2-C: 20 mm, 25 mm, 30 mm, 35 mm, 40 mm
    • MGF..4-C / MGF..4-C/XT: 30 mm, 35 mm, 40 mm

Teknisk data

Serie/design MGF..2-C MGF..4-C MGF..4-C/XT
Vikt
kg
16 26 28
Vridmomentklass
Nm
200 400 400
Nominell effekt
kW
0.8 1.5 2.1
Utgående varvtalsområde-1
0.9 – 593 0.9 – 566 0.9 – 566
Anslutningsspänning
V
380 V – 500 V at 50/60 Hz 380 V – 500 V at 50/60 Hz 380 V – 500 V at 50/60 Hz

Hålaxeldiameter
mm
20 / 25 / 30 / 35 / 40 30 / 35 / 40 30 / 35 / 40

Klar för användning i din applikation:

Dynamisk materialhanteringsteknik:

  • Med hastighetsstyrda axlar
  • Positioneringsuppgifter också möjliga

Användningsområden:

  • Horisontella transportörsystem för intralogistik och paketlogistik
  • Livsmedels- och dryckesindustrin
  • Fordonsindustrin
  • Bagagehantering på flygplatser

Fördelar för dig

  • Utmärkt energibesparingspotential tack vare IE5 motorteknik
  • Extremt kompakt tack vare helt integrerad växel, motor och frekvensomformare
  • Valfri motorgivare för ett bredare användningsområde
  • Låg ljudnivå utan fläkt för en behaglig arbetsmiljö
  • Kraftfull anslutning till alla vanliga kommunikationssystem

MOVIGEAR®-prestanda med ny våtområdeskonstruktion /WA

Precis som MOVIGEAR® classic-drivenheten finns MOVIGEAR®-prestanda även tillgänglig i våtutrymmesdesign /WA. Denna design är särskilt lämplig för miljöer med speciella krav på regelbunden rengöring eller för användning i en djupfryskonfiguration.

Komponenter i våtområdesdesignen /WA:

  • Utgående axel, skruvar och avluftningsventil av rostfritt stål
  • Skyddsklass IP66
  • Ytskydd HCP200 i fyra färger – papyrusvit, ultramarinblått, aluminiumvit och kolsvart
  • Ytskydd med HCP200F FDA-certifiering i två färger – papyrusvit och kolsvart
  • Tryckkompenserande beslag /PE
  • Säkerhetsskydd för utgående axel (B-sida)

Användningsområden beroende på design och grundkrav

krav Standardtransportörapplikationer Transportörapplikationer i områden med regelbunden rengöring eller våtsmörjning
Drivsystemsdesign Standard Våtområdesdesign /WA
Krav på drivsystemet / ytan Indirekt kontakt med material som ska transporteras såsom mat
Krav på skyddsklass IP65 IP66
Applikationsområden e.g. logistik, automotive ex. dryckesindustri, bagerier, bruk

Topologier

Från styrteknik till växelriktare och frekvensomriktare, vare sig de är centraliserade eller decentraliserade, finns det inga språkbarriärer med någon av komponenterna från MOVI-C® modulära automationssystem.

Planera designen av dina maskiner eller system med en enda styr-, kommunikations- eller installationstopologi. Vår hårdvara och mjukvara kommer att säkerställa sömlös integration/assimilering och helt enkelt få saker att röra på sig.

Även med stora, decentraliserade system är fullständig individualitet inga problem. MOVIGEAR®-prestandadrivenheten erbjuder gränssnitt till alla kommunikationsbussar. Direktanslutning till styrenheten är bara ett av många alternativ.

Läs mer

Digital motor och dataintegration

Integrerat digitalt gränssnitt för dataöverföring mellan motor och omriktare

Det integrerade digitala gränssnittet MOVILINK® DDI innebär att ingen ytterligare installation krävs för överföring av den elektroniska märkskylten och olika sensorsignaler mellan motor och omformare.

Läs mer

Funktionssäkerhetsöversikt

  • Integrerad STO (Safe Torque Off) säkerhetsfunktion enligt IEC 61800-5-2
  • Säkerhetsintegritetsnivå 3 till EN 61800-5-2:2017, EN 61508:2010
  • PL e till EN ISO 13849-1:2015
  • Tillval med PROFIsafe och FSoE
  • CIP säkerhet
  • Integrerade säkra digitala ingångar i kombination med tillvalet CSL51A

Omgivningsförhållanden

  • Skyddsgrad: Standard IP65 till EN 60529
  • Omgivningstemperatur: -30 °C till +60 °C (beroende på utförandet)
  • Hållbarhet och utmärkt energibesparingspotential:
    • Drivsystemseffektivitet enligt IEC 61800-9-2 (Power Drive System): Den högsta definierade effektivitetsklassen IES2 till IEC 61800-9-2 för systemet som kombinerar motor och elektronik
    • Motoreffektivitet enligt IEC 60034: Uppfyller energieffektivitetsklass IE5 till IEC TS 60034-30-2

Certifieringar/överensstämmelse

  • CE (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet)
  • CMIM (Marocko)
  • EAC (tullunionen för Ryssland, Kazakstan och Vitryssland)
  • RCM (Australien och Nya Zeeland)
  • UA.TR (Ukraina)
  • UKCA (Storbritannien)
  • UL (USA och Kanada)

Klar för användning i din applikation:

MOVIGEAR®-performance

MOVIGEAR® performance är ett kompakt, färdigt att använda system som på ett tillförlitligt sätt tar mindre tid att hantera stora volymer.

Behöver du en produkt för användning i våtutrymmen?

Vår MOVIGEAR® klassiska drivenhet är särskilt väl lämpad för livsmedels- och dryckesindustrin.

Läs mer

Fördelarna för dig

Citat

Tobias Nittel,portföljförvaltare för decentraliserad drivteknik på SEW-EURODRIVE

"Det modulära automationssystemet MOVI‑C® ger kunderna möjlighet att implementera sina applikationer både med OMriktare i ett kopplingsskåp och med drivelektronik som antingen är placerad nära motorn eller utan några skillnader vad gäller projektering, hantering eller prestanda. En väsentlig del av plattformen är den digitala motorintegrationen. Denna stöder automatisk uppstart av drivlinan och säkerställer också att olika sensorsignaler kan överföras från motorn till elektroniken utan att kräva ytterligare installationsarbete."