• Våra experter kan din bransch och vet vilka krav som gäller.
  • Vårt globala nätverk säkerställer att vi finns där närhelst du behöver oss
  • Vi har kunskapen och verktygen för att ge optimalt stöd och råd.
Kontakta oss nu
Fördelar

Pålitlig övervakning
av bromsfunktion och slitage med bara ett mätsystem.

Individuell planering
av de slitagebaserade underhållsintervallen eftersom /DUE-diagnosenheten kontinuerligt övervakar bromsens arbetsluftspalt.

Engångsköp
eftersom själva mätsystemet fungerar utan beröring och därför är slitagefritt.

Funktion och slitage är alltid under kontroll

SEW-EURODRIVEs diagnostikhet /DUE för bromsarna BE1 till BE122 som har prövats och testats miljontals gånger, samt de nya dubbelbromsarna BF11 till BF 30, tar sig an två uppgifter med bara ett mätsystem: övervakning av bromsfunktionen och utvärdera slitaget på bromsbeläggen. Den utför båda uppgifterna genom att kontinuerligt övervaka bromsens arbetsluftgap. På så sätt kan du även planera individuella, slitagebaserade underhållsintervaller för ditt bromssystem, i praktiken betyder det: Du har alltid bromsens funktion och slitage under kontroll.

Givaren är helt integrerad i bromsen och utvärderingselektroniken är skyddad i uttagslådorna. Som ett resultat kan du enkelt använda /DUE-diagnosenheten även under svåra omgivningsförhållanden upp till IP66.

Som standard har den även en digital utsignal för bromsens funktion respektive slitage på bromsbeläggen, samt en analog strömsignal som motsvarar storleken på arbetsluftspalten.

Mätsystemet fungerar kontaktlöst baserat på virvelströmsprincipen; högfrekvent växelström flyter genom sensorerna. Det elektromagnetiska fältet inducerar virvelströmmar i tryckplattan, som ändrar sensorns AC-resistans. Utvärderingsenheten omvandlar denna impedansförändring till en elektrisk signal (4 - 20 mA) som är proportionell mot bromsens arbetsluftgap.

Bromsfunktionen övervakas med digitala signaler (NO-kontakter), och digitala utgångar (NC-kontakter) används för att indikera att slitagegränserna har uppnåtts. Strömutgångar tillåter också kontinuerlig övervakning av bromsslitage.
Utöver utgångarna indikerar lysdioder på utvärderingsenheten även funktion och slitage för varje delbroms.

Kontaktformulär SEW-EURODRIVE Globalt SEW-EURODRIVE Sverige
  • Två digitala utsignaler (DC 24 V):
    • 1 digital utgång med NO-kontaktfunktion som funktionsövervakning för bromsen: Fastställande av rätt bromsfunktion (broms lossad/ansatt)
    • 1 digital utgång med NC-kontaktfunktion som slitageövervakning för bromsen: Utvärdering av den maximala slitagegränsen för bromsen (arbetsluftspalt OK/för stort)
  • En strömsignal som är proportionell mot luftgapet (4 till max. 20 mA).
  • Sensorn är helt integrerad i spolkroppen
  • Lysdioder i utvärderingsenheten indikerar de digitala utgångarnas status
  • Utvärderingsenheten (elektronik) är alltid installerad i uttagslådan och har samma IP-klass som den totala drivsystemenheten
  • Givare har skyddsklass IP66 så frekvensomformaren kan erbjudas med en total klassning på IP66
  • Bestämning av slitage på bromsbelägg och bromsfunktion är beröringsfritt och slitagefritt
  • Tillvalet /DUE-diagnosenhet levereras färdigmonterat och kalibrerat i bromsmotorn
  • DIP-omkopplare för inställning av sensorstorlek och maximalt tillåtet slitagegräns för optimal anpassning till applikationen i kombination med tillståndsövervakning
  • Om bromsskivan byts eller luftgapet återställs vid slitage krävs ingen ny kalibrering av virvelströmssensorn eftersom sensorns installationsmiljö inte förändras
  • Anslutningsalternativ:
    • Direkt via plintar
    • Anslutning via M12-kontaktdon (4 eller 8 stift)
  • Diagnosenheten kan eftermonteras
  • Utvärderingsenheten finns i två versioner:
    • DUE-1K: Enkanalsversion för BE.. bromsar
    • DUE-2K: Dubbelkanalsversion för BF.. bromsar
  • Dubbelkanalsversionen har en digital utgång för bromsfunktion och för slitage på bromsbeläggen för varje delbroms, samt en analog strömsignal

Följande tabeller visar tekniska data för diagnosenheterna för installation i motorns ledningsutrymme och sensorerna installerade i spolkroppen.

Utvärderingsenhet DUE-1K-00
För BE.. bromsar
DUE-2K-00
För BF.. bromsar
Signalutgångar (2 kanaler) BE.. broms
Out1: 4 – 20 mA
FCT1: DC 24 V (150 mA)
WEAR1: DC 24 V (150 mA)
Delbroms 1 för BF.. bromsar
Out1: 4 – 20 mA
FCT1: DC 24 V (150 mA)
WEAR1: DC 24 V (150 mA)

Delbroms 2 för BF.. bromsar
Out2: 4 – 20 mA
FCT2: DC 24 V (150 mA)
WEAR2: DC 24 V (150 mA)
Strömförbrukning Max. mA 190 360
  Min. mA 40 80
Matningsspänning DC 24 V (± 15%)
Elektromagnetisk kompabilitet DIN EN 61800‑3
Drifttemperaturområde för utvärderingsenheten -40 to +105 °C
Fuktighet ≤ 90% relativ luftfuktighet
Kapslingsklass IP20 (max IP66 i sluten uttagslåda)
Sensorer DUE-d6-00 DUE-d8-00
Kapslingsklass IP66 IP66
Drifttemperatursomfång
för sensorer och kablar
-50 till +150 °C -50 till +150 °C

Diagnosenheten /DUE finns till de beprövade motorerna av DR.. typ, både med enkelbroms och med den nya dubbelbromsen. Dessa kombinationer är för närvarande implementerade.

Motortyp DRN.. BE.. bromstyp
80MK, 80M,
90S, 90L,
100L, 100LS,
112M,
132S, 132M, 132L


BE1, BE2, BE5, BE11
132M, 132L,
160M, 160L,
180M, 180L

BE20
160M, 160L,
180M, 180L,
200L,
225S, 225M,

BE30, BE32
200L,
225S, 225M,
250M, 250ME,
280S, 280M,

BE60, BE62
250M, 250ME,
280S, 280M,
315S, 315M, 315ME, 315L, 315H

BE120, BE122
  • Tillämpningar som kräver en mekanisk felsäker broms
  • Logistiktransportband av alla storlekar
  • Lyftapplikationer
  • Tillämpningar där oplanerade maskinstopp måste förhindras
  • Användningsområden där individuellt planerade, slitagebaserade underhållsintervaller implementeras
  • Applikationer med ökade krav på driftsäkerhet
  • Kan användas över hela världen i alla branscher