Pålitlig övervakning
av bromsfunktion och slitage med bara ett mätsystem.
Individuell planering
av de slitagebaserade underhållsintervallen eftersom /DUE-diagnosenheten kontinuerligt övervakar bromsens arbetsluftspalt.
Engångsköp
eftersom själva mätsystemet fungerar utan beröring och därför är slitagefritt.
SEW-EURODRIVEs diagnostikhet /DUE för bromsarna BE1 till BE122 som har prövats och testats miljontals gånger, samt de nya dubbelbromsarna BF11 till BF 30, tar sig an två uppgifter med bara ett mätsystem: övervakning av bromsfunktionen och utvärdera slitaget på bromsbeläggen. Den utför båda uppgifterna genom att kontinuerligt övervaka bromsens arbetsluftgap. På så sätt kan du även planera individuella, slitagebaserade underhållsintervaller för ditt bromssystem, i praktiken betyder det: Du har alltid bromsens funktion och slitage under kontroll.
Givaren är helt integrerad i bromsen och utvärderingselektroniken är skyddad i uttagslådorna. Som ett resultat kan du enkelt använda /DUE-diagnosenheten även under svåra omgivningsförhållanden upp till IP66.
Som standard har den även en digital utsignal för bromsens funktion respektive slitage på bromsbeläggen, samt en analog strömsignal som motsvarar storleken på arbetsluftspalten.
Mätsystemet fungerar kontaktlöst baserat på virvelströmsprincipen; högfrekvent växelström flyter genom sensorerna. Det elektromagnetiska fältet inducerar virvelströmmar i tryckplattan, som ändrar sensorns AC-resistans. Utvärderingsenheten omvandlar denna impedansförändring till en elektrisk signal (4 - 20 mA) som är proportionell mot bromsens arbetsluftgap.
Bromsfunktionen övervakas med digitala signaler (NO-kontakter), och digitala utgångar (NC-kontakter) används för att indikera att slitagegränserna har uppnåtts. Strömutgångar tillåter också kontinuerlig övervakning av bromsslitage.
Utöver utgångarna indikerar lysdioder på utvärderingsenheten även funktion och slitage för varje delbroms.
Följande tabeller visar tekniska data för diagnosenheterna för installation i motorns ledningsutrymme och sensorerna installerade i spolkroppen.
Utvärderingsenhet | DUE-1K-00 För BE.. bromsar | DUE-2K-00 För BF.. bromsar | ||
Signalutgångar (2 kanaler) | BE.. broms Out1: 4 – 20 mA FCT1: DC 24 V (150 mA) WEAR1: DC 24 V (150 mA) | Delbroms 1 för BF.. bromsar Out1: 4 – 20 mA FCT1: DC 24 V (150 mA) WEAR1: DC 24 V (150 mA) Delbroms 2 för BF.. bromsar Out2: 4 – 20 mA FCT2: DC 24 V (150 mA) WEAR2: DC 24 V (150 mA) | ||
Strömförbrukning | Max. | mA | 190 | 360 |
Min. | mA | 40 | 80 | |
Matningsspänning | DC 24 V (± 15%) | |||
Elektromagnetisk kompabilitet | DIN EN 61800‑3 | |||
Drifttemperaturområde för utvärderingsenheten | -40 to +105 °C | |||
Fuktighet | ≤ 90% relativ luftfuktighet | |||
Kapslingsklass | IP20 (max IP66 i sluten uttagslåda) |
Sensorer | DUE-d6-00 | DUE-d8-00 |
Kapslingsklass | IP66 | IP66 |
Drifttemperatursomfång för sensorer och kablar | -50 till +150 °C | -50 till +150 °C |
Diagnosenheten /DUE finns till de beprövade motorerna av DR.. typ, både med enkelbroms och med den nya dubbelbromsen. Dessa kombinationer är för närvarande implementerade.
Motortyp DRN.. | BE.. bromstyp |
80MK, 80M, 90S, 90L, 100L, 100LS, 112M, 132S, 132M, 132L | BE1, BE2, BE5, BE11 |
132M, 132L, 160M, 160L, 180M, 180L | BE20 |
160M, 160L, 180M, 180L, 200L, 225S, 225M, | BE30, BE32 |
200L, 225S, 225M, 250M, 250ME, 280S, 280M, | BE60, BE62 |
250M, 250ME, 280S, 280M, 315S, 315M, 315ME, 315L, 315H | BE120, BE122 |