• Våra experter kan din bransch och vet vilka krav som gäller
  • Vårt globala nätverk säkerställer att vi finns där närhelst du behöver oss
  • Vi har expertis och verktyg för att ge dig bästa möjliga stöd och råd
Kontakta oss nu
Fördelar

Innovativ!
Kontinuerlig utveckling av innovativ teknik – vår utmaning för dina framsteg.

Säker!
Med våra teknologier för funktionell säkerhet, styrning och kommunikation är du alltid på den säkra sidan.

Flexibel!
Skalbara programvarufunktioner för maximal flexibilitet i transportuppgiften för ditt rälsstyrda transportörsystem.

Alltid nära dig!
Med världsomspännande idrifttagningsservice direkt på plats – snabbt och pålitligt.

Elektrifierade monorailsystem Elektriska golvtransportörer Linjestyrda AGV:er

För moderna och smidiga produktionsprocesser

Enskilda applikationer kräver innovativ teknik. Från programvara, kommunikation och givarteknik till styr-, frekvensomformar- och drivsystemteknik, det modulära tekniksystemet erbjuder de nödvändiga modulerna för att automatisera ditt räls- eller linjestyrda transportsystem i modern produktion.

Kontaktformulär SEW-EURODRIVE Globalt SEW-EURODRIVE Sverige

Interaktionen mellan de stationära och mobila styrenheterna gör att de olika applikationerna kan implementeras funktionellt.

Den stationära segmentstyrningen UHX-65 från det beprövade modulära automationssystemet MOVI-C® är den centrala styrmodulen för att koordinera de elektriska monorail-fordonen och/eller Skillet-plattformarna i ditt transportsystem och gränssnitten till närliggande system. Segmentstyrenhetens extremt höga datorkraft gör att ett stort antal mobila enheter kan kopplas ihop och säkerställer snabbt datautbyte.

Mer information

Mobila styrenheter ombord implementerar alla funktioner på de mobila enheterna.

Applikationsstyrningen utvärderar sensorteknik och givare. Den styr frekvensomformarna på den mobila enheten via de decentraliserade frekvensomformarna och kommunicerar med den stationära styrenheten via WiFi via slitsad vågledare. Den modulära designen med denna separata mobila styrenhet gör det nu möjligt att uppgradera befintliga system med Generation B-omformare och nya system med Generation C-omformare till det senaste inom styr- och kommunikationsteknik.

  • WiFi 6
  • EtherCAT® CiA402 profil
  • CAN
  • RS 485
  • 8 digitala ingångar/utgångar
  • Anslutning för flyttbart dataminne

Funktionell säkerhet som tillval är under utveckling.

Den "mobila styrenheten" eller den åkande styrenheten utvärderar sensorteknik och givare och styr den eller de decentraliserade frekvensomformarna. Kommunikationen är beröringsfri via den slitsade vågledaren med segmentstyrenheten, som implementerar alla funktioner på EMS/EBB-fordonen och plattformstransportörerna. De decentraliserade frekvensomformarna i produktserien SEW MOVIMOT® och MOVIPRO® används som drivsystem för motorerna, t.ex. för åk- eller lyftaxeln. Detta möjliggör en hög grad av flexibilitet vad gäller prestandaklasser och förenklar standardiseringen avsevärt.

Vi erbjuder olika standardiserade kommunikationsteknologier för integration i räls- och linjestyrda system.

Det slitsade vågledarsystemet används för datakommunikation mellan stationära sändare (åtkomstpunkt) och mobila mottagare (klient). Själva den slitsade vågledaren (SHL) är en ihålig aluminiumprofil med en sidoöppning (slits) i vilken mobilradioantennerna är nedsänkta. Den speciella geometriska formen på den slitsade vågledaren möjliggör lokalt kontrollerad utbredning av radiosignalerna i den ihåliga profilen med minimerad strålning till utsidan. Radiosignalerna tillförs via så kallade matningselement, som kopplas till accesspunkter via koaxialkablar. Systemkomponenterna används för att skapa ett trådlöst lokalt radionätverk (WLAN).

  • Hög dataöverföringshastighet med mycket pålitlig och robust radiosignal
  • Låg dämpning av radiosignalen inom den slitsade vågledaren tillåter en lång räckvidd
  • Lång räckvidd för radiosignalen innebär ett mindre antal accesspunkter jämfört med andra radiosystem
  • Dämpningen på raka spår är cirka 0,1 dB per meter
  • Kompakt storlek
  • Kan även monteras i kurvor, växlar och hissar
  • Hög signaldämpning jämfört med omgivningen tack vare geometrin hos den slitsade vågledarprofilen och därför robust mot störningar

Strålkabeln är en koaxialkabel med en yttre ledare som är slitsad med definierade intervall. Elektromagnetiska vågor – radiovågor – kan komma in och ut via de slitsade öppningarna över hela läckvågskabelns längd.

Den strålande vågkabeln kan installeras i miljöer där den slitsade vågledaren eller en konventionell stationär antenn är svår eller omöjlig att installera eller inte lämpar sig för radioteknik.

På förfrågan!

I de räls- och linjestyrda systemen överförs energin beröringsfritt via MOVITRANS® eller via ledningsskena med kontakt.

Kontaktlös energiöverföring spelar också en viktig roll inom området för räls- och linjestyrda system. Där tillgången till energiöverföringssystemet är begränsat, där en visuell statuskontroll inte är möjlig, där maximal tillgänglighet och ett system med lågt underhåll krävs, är den kontaktlösa energiöverföringen MOVITRANS® från SEW-EURODRIVE ett fördelaktigt alternativ.

Användningsområden inom området systemlösningar för rälsstyrda system:

  • Plattsormstransportörer
  • Elektrifierat monorailsystem
  • Linjestyrda AGV:er
  • Elektriskt golvtransportörsystem


Mer information

Strömskenor används ofta i elektrifierade monorail-system. Modifierade klämhållare för extra montering av SEW-EURODRIVE-komponenter för kommunikation och positionering kan beställas från ledande tillverkare av strömskenor.

Beprövad drivsystemteknik från SEW-EURODRIVE används också i systemlösningar.

Den decentraliserade frekvensomriktaren MOVIFIT® FC erbjuder pluggbara motorkabelutgångar som tillval och används bland annat för åkdrifter för elektriska monorailsystem som har flera rörelseaxlar.
Effektområde: Upp till 4 kW.

Med MOVIMOT® flexible bestämmer du själv vilken motorteknik du föredrar – synkron eller asynkron.
Effektområde: Upp till 7,5 kW.


Mer information Mer information

Den elektroniska motorn DRC.. är lämplig för applikationer som kräver ett utökat reglerområde, t.ex. mycket låga eller mycket höga hastigheter, men även för krav på speciell energieffektivitet.

Två DRC..-motorer används som åkdrivenheter i det tunga EMS-systemet. Här kan en elektronisk differential implementeras ganska enkelt och elegant via momentstyrning. Detta skyddar drivhjulens löpyta i synnerhet vid kurvtagning.


Mer information

Drivningarna för elektrifierade monorailsystem kan säkert kopplas om med en koppling i transmissionens slutsteg.


Mer information Mer information

För att implementera systemlösningarna används olika givarsystem, inklusive positioneringssystemet DataMatrix, som SEW-EURODRIVE erbjuder som en integrerad komponent.

Läshuvudet PXV..A är en del av SEW-EURODRIVEs datamatrispositioneringssystem. Läshuvudet består av en kameramodul och en integrerad LED-belysningsenhet och registrerar datamatriskoderna på det självhäftande kodbandet.

I kombination med säkerhetsstyrningen MOVISAFE® HM31 kan omfattande säkerhetsfunktioner implementeras som kan härledas från de registrerade DataMatrix-koderna – till exempel säkerhetsavståndsövervakning (SDM®) mellan modulstyrda fordon.

  • Implementering av säkerhetsfunktioner med ett läshuvud per mobil enhet
  • Stort kodfält för robust informationsdisplay
  • Multipel redundans, stort läsfönster och stort skärpedjupsområde för ett högt toleransintervall
  • Läser och utvärderar upp till 5 koder i läscykeln för tillförlitlig positionsdetektering
  • Glapp på streckkoden möjligt upp till ca. 60 mm
  • Färgkodad datamatriskod med växlande ljus (blått/rött), upplyst av PXV-läshuvud för självtest
  • 2D DataMatrix-kod som informationsbärare gör att data kan visas redundant

Säkerhetskoncepten uppstår genom kombinationen av de olika säkerhetsfunktionerna och motsvarande säkerhetsutrustning.

Den kraftfulla säkerhetsstyrningen MOVISAFE® HM31-B är utformad med hög skyddsklass och kan enkelt integreras i räls- och linjestyrda system. Certifierade och prefabricerade funktionsblock möjliggör snabb implementering av omfattande säkerhetsfunktioner upp till säkerhetsnivå PL e.

Säker logisk bearbetning och säkra in-/utgångar

  • Programmeringsspråk: Strukturerad text och/eller grafisk programmering
  • Säker kommunikation via PROFINET, PROFIsafe och SafeEthernet
  • Direkt anslutning av sensorer (t.ex. PXV, givare) och ställdon (t.ex. STO-frekvensomformare)
  • Robust och kompakt IP54 hölje
  • Minimal kabeldragning tack vare stickkontakter
  • Snabbt och enkelt enhetsbyte utan förnyad säkerhetsacceptans (åtkomstskyddat minneskort installerat)
  • Snabbstartalternativ, t.ex. för plattformssystem
  • DIP-switch för CAN-avslutning (färre externa komponenter)

Relevanta säkerhetsfunktioner:

  • Generering av alla säkerhetsrelevanta parametrar med hjälp av datautvärdering av positioneringssystemet DataMatrix
  • Övervakning av rörelsen (t.ex. hastighet och position) för upp till 3 axlar i förhållande till varandra
  • Implementering av säkerhetsfunktioner Safely Limited Position (SLP) och Safely Limited Speed ​​​​(SLS)

Avancerade funktioner:

  • Safe distance monitoring (SDM®) för säker avståndsövervakning

De effektiva säkerhets- och logikmodulerna i produktserien MOVISAFE ® UCS…B med integrerade skyddsfunktioner är idealiska för säkerhetsfunktioner med lägre komplexitet:

  • Säker logikbehandling för fri länkning av säkra in-/utgångar med axelövervakningsfunktion
  • Direkt anslutning av givare (t.ex. säkra motorgivare) och ställdon (t.ex. STO-frekvensomformare)

Relevanta säkerhetsfunktioner:

  • Säker avståndsdetektering med hjälp av Safe Cam (SCA)
  • Safely Limited Speed (SLS) säkert begränsad hastighet
  • Safe Torque Off (STO) säkert avstängt vridmoment
Mer information

I kombination med säkerhetsmodulen MOVISAFE® UCS...B kan motorns varvtal övervakas tillförlitligt, t.ex. med hjälp av EI7C/FS-motorgivare och därmed implementera säkerhetsfunktionen "SLS" (Safely Limited Speed).

Beroende på kundkrav och kundapplikationer kan vi implementera följande säkerhetsfunktioner upp till prestandanivå (PL) e:

  • SLS – Safely Limited Speed: Säker begränsad hastighet
  • SLP – Safely Limited Position: Säkert begränsad position
  • SDI – Safe Direction: Säker rörelseriktning
  • SBC – Safe Brake Control: Säker bromsstyrning och övervakning med SEW-bromsdiagnostik
  • STO – Safe Torque Off: Säkert vridmoment av
  • SS1 – Safe Stop: Säkert stopp

Beroende på valt säkerhetskoncept erbjuder SEW-EURODRIVE även säker kommunikation mellan stationära och mobila säkerhetsstyrningar.

Det mekaniska kollisionsskyddet i det kraftiga elektriska monorail-systemet säkerställer vanligtvis att det föreskrivna avståndet mellan karosserna i löpande band upprätthålls, till exempel vid biltillverkning, för att skydda arbetarna. Så snart ett större avstånd mellan bilkarosserna blir nödvändigt, t.ex. vid montering av frontmodulen med hjälp av en hanteringsanordning fungerar vanligtvis inte längre det mekaniska kollisionsskyddet.

Den innovativa säkerhetsfunktionen "Safe Distance Monitoring" (SDM®) stänger detta säkerhetsgap, erbjuder säker avståndsövervakning med varierande avstånd och säkerställer större flexibilitet i monteringslinjerna.

  • Hög säkerhet för anställda i dynamiska produktionsprocesser
  • Säkra avstånd mellan fordon utan mekaniskt krockskydd
  • Arbetscykler kan också implementeras i kritiska områden som kurvor med säker avståndsövervakning
  • Enkel integrering av denna säkerhetsfunktion utan att ändra den mekaniska designen
  • Säkra och varierande avstånd på samma gång

Med innovativa, integrerade och parametrerbara programvarulösningar avrundar vi vårt modulära tekniksystem för digital transformation av din smarta fabrik.

Uppkoppling från verkstadsgolv till IT-nivå

Under paraplyvarumärket MAXOLUTION® Connected har affärsområdet MAXOLUTION® innovativa, intelligenta programvarulösningar för digitalisering och nätverkande av hela verkstadsautomationen. MAXOLUTION® connected kartlägger kommunikationen av fältnivån (P-systemet) i ett öppet, standardiserat gränssnitt och integrerar det i IT-nivån (Q-systemet). I samband med intelligent sensorteknik (t.ex. 5G) registreras långtgående parametrar utöver processdata och visas i en digital tvilling av hela produktionssystemet.

Egenskaper

  • För mobila autonoma, räls- och linjestyrda samt stationära applikationer inom produktion och logistik
  • Kundspecifik och perfekt passform tack vare modulprincipen
  • Skalbar för alla projektfaser från planering via idrifttagning till driftfas
  • Öppna, standardiserade kommunikationsgränssnitt till IT- och kringsystem på högre nivå via MQTT (publicera/prenumerera)
  • Styr- och sensorteknik via SEW Edge Devices – multiprotokoll, multi-master-kapabel, anslutningsbar
  • Migration från den verkliga världen till den digitala världen på kortast möjliga tid
  • Intuitiv virtuell 3D-representation av systemtillstånd på t.ex. ANDON Board
  • Webbaserat och plattformsoberoende användargränssnitt för parametrering och styrning
  • Förutvärdering eller tolkning av realtidsdata i edge-enheter och länkning i centrala fabriksprocesser
  • Rekonstruktion av data – historik över alla systemtillstånd
  • För befintliga eller nya system
  • Redo för AI

Fördelar

  • Agila, mångsidiga och effektiva fabriksprocesser
  • End-to-end processtransparens, tillhandahållande och visualisering av data från projektets start
  • Planeringssäkerhet med simulering, emulering och virtuell idrifttagning
  • Kvalitetskontroller i den simulerade miljön för att skydda programvaran
  • Tillgång till data lokalt eller molnbaserad
  • Förkortade uppstarttider
  • Högsta systemtillgänglighet
  • Omfattande övervaknings- och diagnostikalternativ tack vare högupplöst 3D-visning och zoomfunktion

Inom mobil materialhanteringsteknik spelar individuella lösningar och hög flexibilitet en allt viktigare roll – och allt detta med ständigt minskade uppstartstider. SEW-EURODRIVE förlitar sig därför på "Parameterisering istället för programmering". MOVIVISION®-programvaran kombinerar centraliserad datalagring med decentraliserad intelligens och är en modul i den MAXOLUTION®-anslutna modulen "Automotive Production". Huvudfunktionerna är parametrering, simulering/emulering av systemet, virtuell uppstart och detaljerad diagnostik. Med funktionsutbudet hos MOVIVISION® implementeras inte bara individuella system, utan också olika system i parallell drift som färdas och samverkar synkront i definierade spårområden (t.ex. Marriage vid slutmontering av bilar med EMS för tung last och produktions-AGV).

Proceduren för att starta ett system:

  • Steg 1: Importera CAD-kundlayouten och definiera spårkodningen (VPR Virtual Position Reference längs spåret)
  • Steg 2: Parametrering av systemfunktionerna: Alla hårdvaru- och programvarufunktioner i det verkliga systemet (t.ex. EMS-banor) är praktiskt taget duplicerade. Detta visar en digital bild av de fysiska komponenterna.
  • Steg 3: Generera 3D-simuleringen/emuleringen
  • Steg 4: Överlämnande av 3D-simuleringen/emuleringen till styrenhetstillverkaren. Virtuell start och testning med styrenheter på högre nivå. Validering och anpassning i 3D-systemet med slutkund. Kunden kan tryggt ta över kontrollen av den digitala modellen, visuellt kontrollera beteendet, utföra optimeringar och rätta till fel innan det riktiga systemet startas upp.
  • Steg 5: Idrifttagning och optimering av det verkliga systemet med hjälp av data från ovanstående steg

Fördelar:

  • Virtuell testning säkerställer större tillförlitlighet vid planering och implementering för Greenfield- och Brownfield-system
  • Förkortad idrifttagningstid
  • Maximal systemtillgänglighet genom att undvika tidskrävande och kostnadskrävande funktionsfel i det verkliga systemet


Mer information

Motion Profile Manager är ett programvarutillägg för MOVIVISION® och möjliggör bekväm hantering av lyfthöjder och svängvinklar i systemet.

  • Valfri programvara Add-on
  • Hantera 16 olika profiler (t.ex. olika produkttyper)
  • Uppgradera till upp till 200 olika profiler på begäran
  • Kopiera och klistra in funktioner för att förenkla underhållet av tabellen
  • Visning av lyfthöjdsprofilen längs banan