Innovativ!
Kontinuerlig utveckling av innovativ teknik – vår utmaning för dina framsteg.
Säker!
Med våra teknologier för funktionell säkerhet, styrning och kommunikation är du alltid på den säkra sidan.
Flexibel!
Skalbara programvarufunktioner för maximal flexibilitet i transportuppgiften för ditt rälsstyrda transportörsystem.
Alltid nära dig!
Med världsomspännande idrifttagningsservice direkt på plats – snabbt och pålitligt.
Enskilda applikationer kräver innovativ teknik. Från programvara, kommunikation och givarteknik till styr-, frekvensomformar- och drivsystemteknik, det modulära tekniksystemet erbjuder de nödvändiga modulerna för att automatisera ditt räls- eller linjestyrda transportsystem i modern produktion.
Interaktionen mellan de stationära och mobila styrenheterna gör att de olika applikationerna kan implementeras funktionellt.
Den stationära segmentstyrningen UHX-65 från det beprövade modulära automationssystemet MOVI-C® är den centrala styrmodulen för att koordinera de elektriska monorail-fordonen och/eller Skillet-plattformarna i ditt transportsystem och gränssnitten till närliggande system. Segmentstyrenhetens extremt höga datorkraft gör att ett stort antal mobila enheter kan kopplas ihop och säkerställer snabbt datautbyte.
Mobila styrenheter ombord implementerar alla funktioner på de mobila enheterna.
Applikationsstyrningen utvärderar sensorteknik och givare. Den styr frekvensomformarna på den mobila enheten via de decentraliserade frekvensomformarna och kommunicerar med den stationära styrenheten via WiFi via slitsad vågledare. Den modulära designen med denna separata mobila styrenhet gör det nu möjligt att uppgradera befintliga system med Generation B-omformare och nya system med Generation C-omformare till det senaste inom styr- och kommunikationsteknik.
Funktionell säkerhet som tillval är under utveckling.
Den "mobila styrenheten" eller den åkande styrenheten utvärderar sensorteknik och givare och styr den eller de decentraliserade frekvensomformarna. Kommunikationen är beröringsfri via den slitsade vågledaren med segmentstyrenheten, som implementerar alla funktioner på EMS/EBB-fordonen och plattformstransportörerna. De decentraliserade frekvensomformarna i produktserien SEW MOVIMOT® och MOVIPRO® används som drivsystem för motorerna, t.ex. för åk- eller lyftaxeln. Detta möjliggör en hög grad av flexibilitet vad gäller prestandaklasser och förenklar standardiseringen avsevärt.
Vi erbjuder olika standardiserade kommunikationsteknologier för integration i räls- och linjestyrda system.
Det slitsade vågledarsystemet används för datakommunikation mellan stationära sändare (åtkomstpunkt) och mobila mottagare (klient). Själva den slitsade vågledaren (SHL) är en ihålig aluminiumprofil med en sidoöppning (slits) i vilken mobilradioantennerna är nedsänkta. Den speciella geometriska formen på den slitsade vågledaren möjliggör lokalt kontrollerad utbredning av radiosignalerna i den ihåliga profilen med minimerad strålning till utsidan. Radiosignalerna tillförs via så kallade matningselement, som kopplas till accesspunkter via koaxialkablar. Systemkomponenterna används för att skapa ett trådlöst lokalt radionätverk (WLAN).
Strålkabeln är en koaxialkabel med en yttre ledare som är slitsad med definierade intervall. Elektromagnetiska vågor – radiovågor – kan komma in och ut via de slitsade öppningarna över hela läckvågskabelns längd.
Den strålande vågkabeln kan installeras i miljöer där den slitsade vågledaren eller en konventionell stationär antenn är svår eller omöjlig att installera eller inte lämpar sig för radioteknik.
På förfrågan!
I de räls- och linjestyrda systemen överförs energin beröringsfritt via MOVITRANS® eller via ledningsskena med kontakt.
Kontaktlös energiöverföring spelar också en viktig roll inom området för räls- och linjestyrda system. Där tillgången till energiöverföringssystemet är begränsat, där en visuell statuskontroll inte är möjlig, där maximal tillgänglighet och ett system med lågt underhåll krävs, är den kontaktlösa energiöverföringen MOVITRANS® från SEW-EURODRIVE ett fördelaktigt alternativ.
Användningsområden inom området systemlösningar för rälsstyrda system:
Strömskenor används ofta i elektrifierade monorail-system. Modifierade klämhållare för extra montering av SEW-EURODRIVE-komponenter för kommunikation och positionering kan beställas från ledande tillverkare av strömskenor.
Beprövad drivsystemteknik från SEW-EURODRIVE används också i systemlösningar.
Den decentraliserade frekvensomriktaren MOVIFIT® FC erbjuder pluggbara motorkabelutgångar som tillval och används bland annat för åkdrifter för elektriska monorailsystem som har flera rörelseaxlar.
Effektområde: Upp till 4 kW.
Med MOVIMOT® flexible bestämmer du själv vilken motorteknik du föredrar – synkron eller asynkron.
Effektområde: Upp till 7,5 kW.
Den elektroniska motorn DRC.. är lämplig för applikationer som kräver ett utökat reglerområde, t.ex. mycket låga eller mycket höga hastigheter, men även för krav på speciell energieffektivitet.
Två DRC..-motorer används som åkdrivenheter i det tunga EMS-systemet. Här kan en elektronisk differential implementeras ganska enkelt och elegant via momentstyrning. Detta skyddar drivhjulens löpyta i synnerhet vid kurvtagning.
Drivningarna för elektrifierade monorailsystem kan säkert kopplas om med en koppling i transmissionens slutsteg.
För att implementera systemlösningarna används olika givarsystem, inklusive positioneringssystemet DataMatrix, som SEW-EURODRIVE erbjuder som en integrerad komponent.
Läshuvudet PXV..A är en del av SEW-EURODRIVEs datamatrispositioneringssystem. Läshuvudet består av en kameramodul och en integrerad LED-belysningsenhet och registrerar datamatriskoderna på det självhäftande kodbandet.
I kombination med säkerhetsstyrningen MOVISAFE® HM31 kan omfattande säkerhetsfunktioner implementeras som kan härledas från de registrerade DataMatrix-koderna – till exempel säkerhetsavståndsövervakning (SDM®) mellan modulstyrda fordon.
Säkerhetskoncepten uppstår genom kombinationen av de olika säkerhetsfunktionerna och motsvarande säkerhetsutrustning.
Den kraftfulla säkerhetsstyrningen MOVISAFE® HM31-B är utformad med hög skyddsklass och kan enkelt integreras i räls- och linjestyrda system. Certifierade och prefabricerade funktionsblock möjliggör snabb implementering av omfattande säkerhetsfunktioner upp till säkerhetsnivå PL e.
Säker logisk bearbetning och säkra in-/utgångar
Relevanta säkerhetsfunktioner:
Avancerade funktioner:
De effektiva säkerhets- och logikmodulerna i produktserien MOVISAFE ® UCS…B med integrerade skyddsfunktioner är idealiska för säkerhetsfunktioner med lägre komplexitet:
Relevanta säkerhetsfunktioner:
I kombination med säkerhetsmodulen MOVISAFE® UCS...B kan motorns varvtal övervakas tillförlitligt, t.ex. med hjälp av EI7C/FS-motorgivare och därmed implementera säkerhetsfunktionen "SLS" (Safely Limited Speed).
Beroende på kundkrav och kundapplikationer kan vi implementera följande säkerhetsfunktioner upp till prestandanivå (PL) e:
Beroende på valt säkerhetskoncept erbjuder SEW-EURODRIVE även säker kommunikation mellan stationära och mobila säkerhetsstyrningar.
Det mekaniska kollisionsskyddet i det kraftiga elektriska monorail-systemet säkerställer vanligtvis att det föreskrivna avståndet mellan karosserna i löpande band upprätthålls, till exempel vid biltillverkning, för att skydda arbetarna. Så snart ett större avstånd mellan bilkarosserna blir nödvändigt, t.ex. vid montering av frontmodulen med hjälp av en hanteringsanordning fungerar vanligtvis inte längre det mekaniska kollisionsskyddet.
Den innovativa säkerhetsfunktionen "Safe Distance Monitoring" (SDM®) stänger detta säkerhetsgap, erbjuder säker avståndsövervakning med varierande avstånd och säkerställer större flexibilitet i monteringslinjerna.
Med innovativa, integrerade och parametrerbara programvarulösningar avrundar vi vårt modulära tekniksystem för digital transformation av din smarta fabrik.
Uppkoppling från verkstadsgolv till IT-nivå
Under paraplyvarumärket MAXOLUTION® Connected har affärsområdet MAXOLUTION® innovativa, intelligenta programvarulösningar för digitalisering och nätverkande av hela verkstadsautomationen. MAXOLUTION® connected kartlägger kommunikationen av fältnivån (P-systemet) i ett öppet, standardiserat gränssnitt och integrerar det i IT-nivån (Q-systemet). I samband med intelligent sensorteknik (t.ex. 5G) registreras långtgående parametrar utöver processdata och visas i en digital tvilling av hela produktionssystemet.
Egenskaper
Fördelar
Inom mobil materialhanteringsteknik spelar individuella lösningar och hög flexibilitet en allt viktigare roll – och allt detta med ständigt minskade uppstartstider. SEW-EURODRIVE förlitar sig därför på "Parameterisering istället för programmering". MOVIVISION®-programvaran kombinerar centraliserad datalagring med decentraliserad intelligens och är en modul i den MAXOLUTION®-anslutna modulen "Automotive Production". Huvudfunktionerna är parametrering, simulering/emulering av systemet, virtuell uppstart och detaljerad diagnostik. Med funktionsutbudet hos MOVIVISION® implementeras inte bara individuella system, utan också olika system i parallell drift som färdas och samverkar synkront i definierade spårområden (t.ex. Marriage vid slutmontering av bilar med EMS för tung last och produktions-AGV).
Proceduren för att starta ett system:
Fördelar:
Motion Profile Manager är ett programvarutillägg för MOVIVISION® och möjliggör bekväm hantering av lyfthöjder och svängvinklar i systemet.