Har du ett specifikt önskemål och behöver hjälp? Slicka oss ett meddelande med dina frågor!
En växelmotor är en homogen och kompakt enhet bestående av en växelenhet och en motor. Motorn i detta fall är alltid en elektrisk motor och tillverkad av SEW-EURODRIVE. Idén till ett ”Motor-växel-aggregat” kan spåras bakåt till ett patent av den Bruchsal-baserade ingenjören och entreprenören Albert Obermoser år 1928. Han uppfann då en ”Vorlegemotor” (Växelmotor).
Sedan dess har växelmotorn utvecklats mer och mer och nya typer av växlar har uppfunnits. När det gäller motorer har likströmstekniken blivit mindre viktig, varför växlarna idag numera kombineras med asynkronmotorer eller servomotorer.
Den centrala rollen i en växelmotor spelas av själva växelenheten och dess växelsteg. Dessa funktioner överför motorns kraft från ingångsänden till utgångsänden. Växeln fungerar därför som en omvandlare av varvtal och vridmoment.
I de flesta applikationsfall sänker växeln motorns rotationshastighet samtidigt som den överför signifikant högre vridmoment än vad den elektriska motorn ensam kan ge. Med detta i åtanke bestämmer växellådans konstruktion om en växel är lämplig för lätta, medelstora eller tunga laster och för korta eller långa driftcykler.
Vi talar om reduktionsförhållande eller utväxlingsförhållande baserat på om en växel stegar ner eller stegar upp den inkommande hastigheten från motorn (kallad ingångshastighet). Hastighetsförhållandet ( i) mellan växelns ingångshastighet och utgångshastighet tjänar som ett mått på detta.
En annan viktig variabel för en växellåda är det maximala vridmomentet på utgångssidan. Detta vridmoment anges i newtonmeter (Nm) och är ett mått på växelmotorns kraft och den belastning som den kan hantera.
Den primära faktorn vid bestämning av växelmotorns typ är kraftflödets riktning genom växellådan. Det finns tre olika grundläggande konstruktioner i detta avseende: Parallellaxelväxlar, vinkelväxlar och planetväxlar.
En växelmotor är en homogen och kompakt enhet bestående av en växelenhet och en motor. Motorn i detta fall är alltid en elektrisk motor och tillverkad av SEW-EURODRIVE. Idén till ett ”Motor-växel-aggregat” kan spåras bakåt till ett patent av den Bruchsal-baserade ingenjören och entreprenören Albert Obermoser år 1928. Han uppfann då en ”Vorlegemotor” (Växelmotor).
Sedan dess har växelmotorn utvecklats mer och mer och nya typer av växlar har uppfunnits. När det gäller motorer har likströmstekniken blivit mindre viktig, varför växlarna idag numera kombineras med asynkronmotorer eller servomotorer.
Den centrala rollen i en växelmotor spelas av själva växelenheten och dess växelsteg. Dessa funktioner överför motorns kraft från ingångsänden till utgångsänden. Växeln fungerar därför som en omvandlare av varvtal och vridmoment.
I de flesta applikationsfall sänker växeln motorns rotationshastighet samtidigt som den överför signifikant högre vridmoment än vad den elektriska motorn ensam kan ge. Med detta i åtanke bestämmer växellådans konstruktion om en växel är lämplig för lätta, medelstora eller tunga laster och för korta eller långa driftcykler.
Vi talar om reduktionsförhållande eller utväxlingsförhållande baserat på om en växel stegar ner eller stegar upp den inkommande hastigheten från motorn (kallad ingångshastighet). Hastighetsförhållandet ( i) mellan växelns ingångshastighet och utgångshastighet tjänar som ett mått på detta.
En annan viktig variabel för en växellåda är det maximala vridmomentet på utgångssidan. Detta vridmoment anges i newtonmeter (Nm) och är ett mått på växelmotorns kraft och den belastning som den kan hantera.
Den primära faktorn vid bestämning av växelmotorns typ är kraftflödets riktning genom växellådan. Det finns tre olika grundläggande konstruktioner i detta avseende: Parallellaxelväxlar, vinkelväxlar och planetväxlar.
De möjliga användningarna för växelmotorer är exceptionellt varierade. Utan växelmotorer skulle hela den globala ekonomin stå still. I industriproduktionen driver de otaliga transportband, lyfter och sänker laster och flyttar olika sorter av varor från A till B i alla typer av system.
Bara för att nämna några applikationer:
I bilindustrin kan du hitta växelmotorer i hela tillverkningsprocessen, från pressar till slutmontering. På samma sätt inom dryckesindustrin där de flyttar flaskor, förpackningsenheter och fat av drycker samt används vid fyllning av behållare eller sortering av tomma varor. Varje intralogistiskt företag är beroende av drivsystem, oavsett om de måste lagra, sortera eller leverera varor.
Likaså på flygplatser, där inget skulle fungera utan växelmotorer och passagerare skulle få tillbringa timmar med att vänta på sitt bagage.
Hanteringsmaskiner och robotar, som kräver hög dynamik och noggrannhet, skulle vara otänkbara utan servomotor.
Sist men inte minst, inom underhållningsindustrin, skulle du utan växelmotorer inte uppleva några häftiga åkattraktioner och den härliga känslan av fjärilar i magen på berg- och dalbanan skulle du bli utan.
Varje växelmotor som lämnar våra fabriker har en typskylt. Det beror på att varje tekniskt föremål måste ha den här typen av identifiering som avslöjar obligatoriska data. Men vilken typ av information kan vi hitta på denna skylt?
Svaret ges i vårt exempel.
Och tittar du närmare hittar du även typskyltar i ditt privata hushåll.
Om du söker efter en växelmotor för en specifik nominell spänning online, kommer du snart att upptäcka att det finns ett mycket stort utbud tillgängligt. De flesta söker efter
I allmänhet specificeras två spänningar för en växelmotor, till exempel "
Märkskylten som varje växelmotor måste ha skall visa det tillåtna spänningsområdet för begärda nominella data. De flesta växelmotors märkskyltar anger ett något större spänningsområde eftersom elektriska maskiner får spänningsfluktuationer inom en standardiserad tolerans på
Kombinationsalternativen för våra växelmotorer är lika varierande och omfattande som de applikationsområden de kan betjäna. Tack vare det kompletta modulsystemet som utvecklats av SEW EURODRIVE har våra kunder tillgång till miljontals alternativ och kan alltid hitta sin kundanpassade produktlösning för alla krav. Målet med modulsystemet är att kunna kombinera så få komponenter som möjligt till största möjliga utbud av slutprodukter.
Växelmotorer från SEW EURODRIVE är uppdelade i följande kategorier: standardväxelmotorer, servomotorer, växelmotorer för monorailsystem, variatorer, växelmotorer i rostfritt utförande och i explosionsskyddat utförande.
Standard växelmotorer finns i en imponerande mängd av olika typer, optimal graderingen över många olika storlekar och ett brett utbud av olika utföranden. Det gör dem till en viktig drivkälla som lämpar sig särskilt väl för produktion och logistik. Beroende på utförande kan de uppnå så höga vridmoment som upp till 50000 Nm.
Kraft, hastighet och precision. Dessa egenskaperna är de viktigaste hos servomotorer. Även här är vårt modulära system nyckeln till omfattande kombinationsalternativ och erbjuder det mest varierande utbudet av växelmotorer och motorkonstellationer i detta segment. Den optimala växelmotorn kan skapas för alla krav.
Oavsett hur du kombinerar vår PF .. planetservoväxel, BF .. vin kelkuggservoväxel med CMP synkronservomotorer, DRL .. asynkronservomotorer eller DR .. växelmotorer erhåller du, tack vare den speciella interaktionen mellan motor och växel, exakt drivrespons som är skräddarsydd för din applikation.
Du kan också skapa mångsidiga kombinationer med hjälp av växlarna från vårt standardutbud och våra servomotorer för att konfigurera och optimera individuella drivsystem i din anläggning.
För applikationer där drivhastigheten måste anpassas steglöst kommer våra mekaniska produkter in. Enkla drifter, som t.ex. transportband eller omrörare, är typexempel på applikationer med hastighetsnivåer som ständigt måste anpassas till olika processekvenser. Hastigheten kan regleras steglöst med hjälp av ett handhjul eller en fjärrkontroll.
För applikationer i rengöringsintensiva hygienområden måste växelmotorn tåla fuktigheten och de kemikalier som används. Våra syra- och alkalieresistenta rostfria växelmotorer är utformade för exakt detta ändamål. Deras yta, som är optimerad för rengöring, och den fläktlösa designen säkerställer också att ingen smuts kan komma in i några fördjupningar. Du förlorar inte någonting när det gäller effekt. Oavsett om du väljer RES .. rostfri rak växelmotor eller KES .. rostfri vinkelkuggväxelmotor så är dessa växelmotorer synnerligen robusta, slitstarka och dessutom är underhållskravet minimalt. Har du ont om plats är vinkelkuggväxeln ett bra val då den är särskiltt utrymmesbesparande.
Merparten av våra standardväxelmotorer och servomotorer finns i explosionssäkert utförande som överensstämmer med regler och föreskrifter över hela världen. De är kraftfulla och säkra drivenheter som ger höga prestanda även i explosionsfarliga atmosfärer med luft- och gas- eller luft- och dammblandningar
Är du lösningsorienterad? Testa då vårt lilla pussel :-)
Ett litet tips:
På bilden kan du se tre av våra standardväxelmotorer: platta växelmotorer, cylindriska växelmotorer och koniska växelmotorer. Och varje växelmotortyp representerar ett nummer.
När du väl har räknat ut dessa siffror är lösningen ganska enkel, eller hur?
På raka kuggväxelmotorer är ingångsaxeln (motorn) och utgångsaxeln (växeln) placerade i en rak linje. Dessa är även kända som parallellaxelväxlar. kuggväxelmotorer utgör den mest förekommande typen av traditionella växelmotorer.
Våra Kuggväxlar / Kuggväxelmotorer står för nummer 4!
Som namnet antyder har flatväxlar även en design med parallellaxlar. Kraftöverföringen sker parallellt med axeln, men utgångsaxeln är placerad längre ned. Detta gör flatväxlar idealiska för trånga utrymmen.
Våra Flatväxlar / Flatväxelmotorer står för nummer 10!
Kuggväxlar bildar en 90 graders vinkel. De tillhör "familjen" av rätvinkliga kuggväxlar eftersom deras ingående och utgående axlar är arrangerade vinkelrätt mot varandra. Detta möjliggör att kraftflödet avböjs i en rät vinkel. Våra kuggväxlar har fördelar med särskilt slitstarka kuggkomponenter. Detta ökar effektiviteten och sparar därför energikostnader.
Våra Vinkelkuggväxlar / Vinkelkuggväxelmotorer står för nummer 2!
Har du redan listat ut det? Grattis!
Totalsumman är:
Om inga parenteser används, har punktbaserad beräkning alltid företräde framför streckbaserad beräkning!
2 + 10 • 4 = 2 + 40 = 42