Berg- och dalbana "The Oath of KÄRNAN", med vagnar

Inspektion och underhåll

Förbättrad driftsäkerhet för berg-och dalbana i hög hastighet

Projektöversikt
Kund: HANSA-PARK, Sierksdorf (Tyskland)
Bransch: Åkattraktioner/nöjesparker och attraktioner
Applikationcation: Drivsystem för Berg- och dalbanan "The Oath of KÄRNAN"
Lösning: Kontinuerlig inspektion och underhåll för att kontrollera alla drivsystem
Fördelar: Säker och pålitlig drift av berg-och-dalbanan under hela säsongen

Pågående livscykeltjänster, inklusive intensivt underhåll

Genomfört i nära samarbete

Kund

HANSA-PARK company logo (ship with six stars plus lettering)

HANSA-PARK är en nöjespark med mer än 125 attraktioner för unga och gamla som ligger i Sierksdorf, Tyskland, vid Östersjöns strand. Sedan det öppnade har HANSA-PARK dragit in cirka 1,4 miljoner besökare per år, vilket gör det till en av de fem största nöjesparkerna i Tyskland. Den erbjuder elva temaområden inklusive sju berg-och dalbanor som når hastigheter upp till 127 km/h, den högsta och snabbaste av dessa är infinity-dalbanan som kallas "The Oath of KÄRNAN".

Projekt beskrivning

X3 KS 200 industriväxel bakom drevet

"The Oath of KÄRNAN" på HANSA-PARK

HANSA-PARK avtäckte "The Oath of KÄRNAN" – en av Europas mest avancerade berg-och dalbanor – år 2015. Vertikala fall, en topphastighet på 127 kilometer i timmen och ett globalt unikt omvänt fritt fall från en höjd av över 77 meter – i mörker. En berg-och-dalbanas framgång beror på dess spänningsfaktor, men också på kundernas förtroende för systemet, så för HANSA-PARK är driftsäkerheten av högsta prioritet. Endast robust, underhållsvänlig drivsystemteknik med lång livslängd som uppfyller höga säkerhetskrav kan komma i fråga för berg-och-dalbanan "The Oath of KÄRNAN". Den kompletta lösningen omfattar industriväxlar, frekvensomformare och motorer från SEW-EURODRIVE.

"The Oath of KÄRNAN" berg-och dalbanas torn

För att säkerställa effektiva gränssnitt sökte kunden en fullserviceleverantör för all drivsystemteknik till berg- och dalban, inklusive AC-motorer, industriväxlar och frekvensomformare. SEW-EURODRIVE vann ordern tack vare sin kombination av teknisk expertis och ett servicekoncept som sträcker sig över hela systemets livscykel. Allt har täckts – från rådgivning, planering och konstruktion till uppstart och underhåll.

Den tekniska byrån tog hand om den Münsterhausen-baserade berg-och-dalbanatillverkaren Gerstlauer. Augsburg hanterade konstruktions- och ingenjörsarbetet för frekvensomformarna. SEW-EURODRIVEs regionala serviceenhet tog hand om idrifttagningen i Sierksdorf. SEW underhåller och reparerar också drivsystemen efter behov, vilket säkerställer en snabb service och snabb leverans av reservdelar.

Kontinuerlig övervakning av all drivsystemteknik

Styrskåp: Standardiserade styrskåp sparar tid vid dagliga inspektioner.

SEW‑EURODRIVEs livscykeltjänster inkluderar kontinuerlig teknisk systemövervakning och support. Små detaljer har ofta stor inverkan i detta avseende. På HANSA-PARK har vi till exempel lagt stor vikt vid att säkerställa en standardiserad, systematisk design av styrskåpen. Detta innebär att HANSA-PARKs ingenjörer alltid vet vilken funktion som ligger bakom varje dörr, vilket reducerar både komplexiteten och mängden arbete som ingår i den dagliga säkerhetskontrollen på frekvensomformarna. SEW-EURODRIVE erbjuder även support vid behov, med snabb service och snabb leverans av reservdelar. Detta är viktigt eftersom, som alla vet, att ha en åktur ur spel under säsongen leder till ekonomiska förluster och frustrerade besökare.

Dessutom, efter varje säsongsslut utför vårt team en endoskop-undersökning av växlarna. Det första steget i denna flerstegsprocess var att samla in data på plats och kontrollera genomförbarheten genom att till exempel fastställa om växlarna faktiskt är lämpliga för en endoskopisk bedömning. Detta följdes av en detaljerad kravanalys och konceptutveckling. Allt arbete utfördes efter att parken stängde i november. Det var en snabb, okomplicerad process, med X-seriens industriväxlar som användes i "The Oath of KÄRNAN" som visar hur lätta de var att underhålla när de väl installerats. Data analyserades i Bruchsal, där produktingenjörerna noggrant kontrollerade växellådsoljeproverna och endoskopbilderna. Detta resulterade i en stor tummen upp, utan några särskilda oegentligheter identifierade.

Ytterligare erbjudanden och mervärde

  • Snabbkontroll med 12 månaders SEW-funktionsgaranti för de kontrollerade drivkomponenterna och som befunnits vara OK (exklusive tätningselement)
  • Upphämtnings-och leveransservice för snabb upphämtning och leverans av drivsystemkomponenter. Vid behov, inklusive hjälp från en serviceexpert vid demontering och installation av drivkomponenter
  • Undersökning med endoskop och oljeanalys för förebyggande diagnostik av drivsystem och förebyggande av produktionsstopp
  • 24h Service Hotline (0800 7394357, Tyskland) för tillgång till utbildade tekniker och ingenjörer dygnet runt
  • Aldrig långt borta med 38 försäljnings- och serviceplatser över hela Tyskland och 5 Lokalkontor i Sverige

Inspektion och underhåll

är ett av de många servicepaket vi erbjuder för att täcka hela systemets livscykel.

Endast med toppmoderna maskiner och system kan du uppnå bästa möjliga produktivitet. Genom att använda vår inspektions- och underhållstjänst för att integrera vår senaste teknik och drivautomationslösningar optimerar du ditt befintliga systems tillgänglighet och processtillförlitlighet.

Ytterligare information om Inspektion och underhåll .

Porträttfoto av en medelålders man

Resultatet bekräftar att den valda leverantören – SEW-EURODRIVE – är rätt val. Vi arbetar ständigt med nya attraktioner och vi vill alltid ha beprövade och säkra lösningar för dessa. Det är viktigt för oss att ha uthålliga drivsystem som fungerar tillförlitligt och är lätta att underhålla – och det är definitivt fallet med X-seriens industriväxlar. Vi är också personligen bekanta med teamet som tar hand om oss. Vi har arbetat tillsammans i decennier. Detta samarbete är avgörande eftersom ett system inte kan vara ur funktion i flera dagar.

Henrik Kazanczuk, teknisk chef Rides